لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۱

تهدید قدرت های بزرگ به تشدید تحریم های ایران


غرب در بسته پیشنهادی خود خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران شده است.(عکس: EPA)
غرب در بسته پیشنهادی خود خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران شده است.(عکس: EPA)

قدرت های بزرگ جهانی روز دوشنبه تهدید کردند اگر ایران تا روز سه شنبه پاسخ صریحی به بسته پیشنهادی غرب ندهد دور تازه تحریم ها را علیه تهران پیگیری خواهند کرد.


تهدید کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه ساعاتی پس از آن اعلام شد که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی ایران عصر روز دوشنبه در باره مذاکرات ژنو با هم گفت و گو کردند.


یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که آقای سولانا، نتیجه گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه خود با سعید جلیلی را به اطلاع نمایندگان کشورهای پنج به علاوه یک رسانده است .


وی افزود: گفت و گوی خاویر سولانا با سعید جلیلی نتیجه قطعی نداشته است.


مقام های غربی به طور غیر رسمی تا روز شنبه به ايران مهلت داده بودند تا پاسخ خود را به بسته پيشنهادی گروه پنج به علاوه يک ارائه کند. اين بسته حاوی مشوق های اقتصادی است که به ايران ارائه شده تا اين کشور برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


ولی ایران هر گونه ضرب الاجلی در این زمینه را رد کرد.


گونزالو گالگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به خاویر سولانا گفته است که ایران روز سه شنبه کتباً به بسته پیشنهادی کشورهای پنج به علاوه یک پاسخ خواهد داد.


وی افزود: مسوولان ارشد وزارتخانه های خارجه آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان، اعضا گروه پنج به علاوه یک، روز دوشنبه ( ۱۴ مرداد) پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسیده اند، که در صورت پاسخ منفی ایران به این بسته پیشنهادی، مسیر تشدید تحریم و مجازات ایران را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «ایران یک انتخاب مشخص دارد، یا همکاری یا انزوا»


آقای گالگوس می گوید: بسته مشوق های پیشنهادی به ایران در بر گیرنده «همه مواردی» است که ایران برای برنامه اتمی صلح آمیز و مدرن به آن نیاز دارد.


قدرت های عمده جهان، ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته ای است ولی ایران هدف این برنامه را «صلح آمیز» و برای «تولید برق» معرفی کرده است.


  • در صورتی که ایران روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتی» ارائه نکند این کشور از تحریم های بیشتر سازمان ملل علیه تهرانحمایت می کند.
بریتانیا

سخنگوی وزارت


امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «فشار بر ایران برای برآورده ساختن خواسته های جامعه جهانی و الزاماتی که شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است افزایش خواهد یافت.»

در همین حال، بریتانیا نیز اعلام کرد: در صورتی که ایران روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتی» ارائه نکند این کشور از تحریم های بیشتر سازمان ملل علیه تهران حمایت می کند.


فرانسه نیز روز دوشنبه دیدگاه مشابه ای را مطرح کرد.


جمهوری اسلامی ایران بارها هر گونه تعلیق غنی سازی اورانیوم را رد کرده است ولی هنوز به طور رسمی پاسخ بسته پیشنهادی غرب را که متضمن توقف غنی سازی است، نداده است.


کشورهای غربی اعلام کرده اند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و غرب نيزدر مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


اما يک مقام ايرانی که خبرگزاری رويترز از وی نقل قول کرده است، می گويد: «مسئله تعليق در برابر تعليق مورد بحث قرار نخواهد گرفت.»


روز يکشنبه ايالات متحده اعلام کرد که ايران، خواست جامعه جهانی مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم را زير پا گذاشته و راهی جز تحريم بيشتر ايران وجود ندارد.


«تلاش برای دور زدن تحریم ها»


از سوی دیگر، آمریکا، بریتانیا و فرانسه در نامه ای که در مقر سازمان ملل و بین خبرنگاران توزیع شد، بانک مرکزی و سایر نهادهای مالی جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که در صدد دور زدن تحریم های سازمان ملل هستند.


در این نامه اشاره شده است که باید فعالیت این نهادهای مالی از نزدیک زیر نظر گرفته شوند.


این کشورها می گویند که «ایران در تلاش است تا فعالیت های مخالف معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی و تامین مالی تروریسم را پیش ببرد.»


شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه دور تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل امتناع تهران از تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم وضع کرده است.


در تحریم های سازمان ملل، بانک های سپه و ملی که متهم به تامین منابع مالی برنامه اتمی ایران هستند همراه با افراد و مقام های درگیر در پروژه هسته ای جمهوری اسلامی در لیست سیاه ممنوعیت های معامله و سفر به دیگر کشورها قرار گرفته اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG