لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۶

لوموند: پشت پرده مذاکرات ژنو چه گذشت؟


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همراه با مهدی صفری (چپ) در مذاکرات ژنو.(عکس: AFP)
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همراه با مهدی صفری (چپ) در مذاکرات ژنو.(عکس: AFP)

روزنامه فرانسوی لوموند، چاپ پاريس، اعلام کرد: در مورد سخنانی که پشت درهای بسته بين سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و نمايندگان گروه ۱+۵ در روز شنبه ۲۹ تير در ژنو رد و بدل شد، اطلاعاتی بدست آورده است.


لوموند روز دوشنبه در مقاله ای در مورد اين ديدار می نويسد که مذاکرات ژنو با سخنان خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد.


به نوشته اين روزنامه، آقای سولانا، حضور ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمريکا در اين مذاکرات را امری مهم خواند و از ايران خواست به «تعليق در برابر تعلیق» پاسخ مثبت دهد.


گروه ۱+۵ که شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان است، اعلام کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و شورای امنیت نيز در مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


به نوشته اين روزنامه فرانسوی، سعيد جليلی پس از آقای سولانا، به مدت طولانی بدون آنکه اشاره ای به « تعليق در برابر تعليق» کند، در اين جلسه سخن گفته است.


به نوشته اين روزنامه فرانسوی، آقای جليلی از «توانايی ايران برای کمک به پيشرفت دمکراسی در منطقه و نقش جمهوری اسلامی در مورد مسايل امنيتی، انرژی و مبارزه با تروريسم» سخن گفته است.


لوموند می افزايد: مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در ادامه سخنانش گفته است که «همکاری استراتژيک بين اين کشور و شش قدرت بزرگ می تواند راه حلی برای بسياری از مشکلات باشد که حدود سی يا حتی ۶۰ سال است که وجود دارد.»


  • «اميدوارم که حضور من امروز گامی در جهت مسير درست باشد و شما از اين فرصت استفاده کنيد.»
معاون وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به سعید جلیلی

به نوشته این روزنامه فرانسوی، خاویر سولانا برای اينکه صحبت از موضوع جلسه خارج نشود، خطاب به سعید جليلی گفت: «ما چند سالی است که در حال گفت و گو هستيم و در حال حاضر منتظر پاسخ شما هستيم.»


لوموند می افزايد: پس از سخنان خاوير سولانا، سرگی کيسلياک نماينده روسيه افزوده است: «ما مايليم پاسخ مثبتی از شما بشنويم.»


«سخنان جلیلی مبهم بود»


به نوشته اين روزنامه چاپ پاريس، ويليام برنز، نماينده آمريکا در سخنان خود ضمن حمايت از پيشنهاد تعليق در برابر تعليق اعلام کرد: «ما برای پيدا کردن راه حلی ديپلماتيک بسيار جدی هستيم. روابط دو کشور در ۳۰ سال گذشته بر اساس عدم اعتماد بوده است. اميدوارم که حضور من امروز گامی در جهت مسير درست باشد و شما از اين فرصت استفاده کنيد.»


به نوشته لوموند، سپس آقای جليلی، بدون آنکه در مورد پيشنهاد «تعليق در برابر تعلیق» پاسخی دهد، درباره پيشنهاد ايران که بر دو صفحه نوشته شده بود، توضیح داد.


ایران در پيشنهاد خود خواستار ادامه مذاکرات بين فرستاده های طرفين و سپس ادامه مذاکرات در سطح وزيران شده بود.


لوموند می گويد: آقای سولانا خطاب به سعید جليلی گفته است: « آیا می توانید توضيح دهيد که چرا امکان تعليق موقت و آغاز مذاکرات وجود ندارد؟»


اين روزنامه می افزايد: آقای جيلی پاسخی به این پرسش نداده و جلسه برای صرف نهار تعطیل شده است.


به نوشته لوموند، آقای جليلی به تنهايی، ضمن صرف ناهار با خاوير سولانا در رستورانی در نزديک محل جلسه، در مورد موضع ايران گفت و گو کرده است.


این روزنامه می نویسد: سولانا اعلام کرده که توضيحات آقای جليلی مبهم بود ولی در مورد موضوع «تعليق در برابر تعليق» پاسخ وی منفی بوده است.


اين روزنامه چاپ پاريس می افزايد: سعيد جليلی در پاسخ به نماينده بريتانيا که اعلام کرده بود در صورت عدم تعليق، تحريم ها عليه تهران افزايش می يابد، گفته است: «ايران در موقعيت قوی قرار دارد و ما بر تحريم ها غلبه می کنيم.»


XS
SM
MD
LG