لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۳

نامه تهران؛ «ایران به تعلیق اشاره ای نکرد»


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم وضع کرده است. (عکس: AFP)
شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم وضع کرده است. (عکس: AFP)

گزارش های رسیده حاکی است، جمهوری اسلامی ايران در نامه ای که روز سه شنبه تسليم خاوير سولانا کرد هيچ اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم نکرده است.



کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در آخرين هشدار خود به ايران از اين کشور خواسته بودند تا روز سه شنبه پاسخ خود را به بسته پيشنهادی غرب ارائه کند.

گزارش ها حاکی است که شورای عالی امنيت ملی ايران به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با غرب، روز سه شنبه توسط سفير خود در بروکسل، مقر اتحاديه اروپا، نامه ای را به خاوير سولانا در باره پاسخ تهران به مشوق های اقتصادی گروه پنج به علاوه يک تسليم کرد.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام ايرانی خبر داد که در نامه ايران به قدرت های بزرگ جهانی به موضوع «تعليق در برابر تعليق» اشاره نشده است.


خبر گزاری های ایران نیز از قول يک عضو ارشد شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی می گويند که «ايران، روز سه شنبه پاسخی کتبی را به مسئولان اتحاديه اروپا در بروکسل داده است اما اين سند، پاسخ به بسته پيشنهادی کشورهای پنج به علاوه يک نيست و اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم در ازای تعليق تحريم ها، نشده است.»


خبرگزاری ايسنا از قول همين مقام مسئول که نامش برده نشده، می گويد: «سندی که ايران امروز به خاوير سولانا و نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک داد، متن گفت و گوی سعيد جليلی و خاوير سولانا در جريان مذاکرات تلفنی روز گذشته شان بود.»


کشورهای غربی اعلام کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و غرب نيز در مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


  • «سندی که ايران امروز به خاوير سولانا و نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک داد، متن گفت و گوی سعيد جليلی و خاوير سولانا در جريان مذاکرات تلفنی روز گذشته شان بود.»
یک مقام شورای عالی امنیت ملی ایران

گروه پنج به علاوه يک شامل پنج عضو دائم شورای امنيت، آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين، همراه با آلمان ماه ژوئن گذشته بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی تسليم مقام های ايرانی کردند که بر اساس آن ايران در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم از پاره ای مزايا از جمله دريافت راکتورهای آب سبک برخوردار خواهد شد.


ايران تا روز ۲۹ تيرماه گذشته از دادن هر گونه پاسخ صريحی به اين بسته خودداری کرد و به رغم برگزاری مذاکرات ژنو که در آن نمايندگان ايران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک حضور داشتند موضع ايران در اين زمينه همچنان مبهم باقی ماند.


پس از اين نشست اعلام شد که دو هفته به تهران فرصت داده شده است تا پاسخ رسمی خود را در باره پيشنهادهای غرب ارائه کند ولی اين فرصت نيز روز شنبه گذشته پايان يافت و آخرين مهلت ايران روز سه شنبه تعيين شد.


قدرت های عمده جهان تهديد کرده بودند در صورتی که ايران تا روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتی» به بسته پيشنهادی ندهد و غنی سازی را متوقف نکند موضوع اعمال تحريم های تازه عليه تهران را در دستور کار قرار می دهند.


سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد ايران و خاوير سولانا، نماينده گروه پنج به علاوه يک روز دوشنبه با يکديگر به صورت تلفنی گفت و گو کردند. پس از اين گفت و گو اعلام شد که ايران روز سه شنبه به بسته پاسخ کتبی می دهد.


گونزالو گالگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت: مسوولان ارشد وزارتخانه های خارجه آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، اعضا گروه پنج به علاوه يک، روز دوشنبه ( ۱۴ مرداد) پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسيده اند، که در صورت پاسخ منفی ايران به اين بسته پيشنهادی، مسير تشديد تحريم و مجازات ايران را در شورای امنيت سازمان ملل دنبال کنند.


وی اظهار داشت: «ايران يک انتخاب مشخص دارد، يا همکاری يا انزوا»


آقای گالگوس می گويد: «بسته مشوق های پيشنهادی به ايران در بر گيرنده «همه مواردی» است که ايران برای برنامه اتمی صلح آميز و مدرن به آن نياز دارد.»


بريتانيا و فرانسه در اظهار نظرهای مشابه ای بر لزوم تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران تاکيده کرده اند.


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم وضع کرده است.


XS
SM
MD
LG