لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

«زن آمریکایی زندانی در ایران روز شنبه آزاد می شود»


سارا شورد در جریان دیدار چند ماه پیش مادرش در تهران
سارا شورد در جریان دیدار چند ماه پیش مادرش در تهران
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگاران خارجی گفته که ساعت ۹ صبح روز شنبه و در مراسمی در هتل استقلال، سارا شورد آزاد می شود. يک ديپلمات ايرانی هم خبر آزادی خانم شورد را تاييد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صحرائی از دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل گفت که خبر آزادی سارا شورد را تاييد می کند. سارا شورد که ۳۱ سال دارد، به همراه شين باوئر ۲۷ ساله و جاش فتال ۲۷ ساله بيش از يک سال است که در مرز ايران و عراق دستگير شده و به زندان افتاده اند.

گزارش ها حاکی است قرار است خانم شورد که گفته می شود نياز به مراقبت درمانی و پزشکی دارد، روز شنبه از زندان آزاد شود.

واکنش کاخ سفيد
کاخ سفيد واشينگتن پس از اعلام اين که قرار است يکی از کوهنوردان آمريکايی در ايران آزاد شود، خواستار آزادی هر سه کوهنورد آمريکايی شد. رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد گفت که دولت در حال حاضر مشغول بررسی تاييد اخبار از سوی دفتر حافظ منافع آمريکا در سفارت سوييس در ايران است.

آقای گيبس گفت:«اين سه تن بيگناه هستند و هيچ جرمی مرتکب نشده اند و نه تنها حقشان است که آزاد شود که هرچه سريع تر بايد از زندان آزاد شوند.»

پيشتر وزارت خارجه آمريکا گفته بود خبری از آزادی يکی از کوهنوردان آمريکايی در ايران ندارد. به گزارش رويترز، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه گفت:« در حقيقت ما الان نمی دانيم ايران چه می کند و يا منتظر چی است. آمريکا چند بار از ايران خواسته اين سه کوهنورد آمريکايی را آزاد کند.

شرح آزادی

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، جريان آزادی خانم شورد اعلام شده و به اطلاع رسانه های غربی در ايران رسيده است. اين گزارش حاکی است در جريان يک برنامه که توسط پيامک يا اس ام اس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شده، صبح روز شنبه ساعت ۹ صبح به وقت محلی در هتل استقلال مراسم آزادی خانم شورد قرار است برگزار شود.

نورا شورد،‌ مادر سارا شورد نيز در مردادماه سال جاری به شدت نسبت به وضعيت سلامت دخترش ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود که فرزندش را آزاد کنند.

مادر سارا شورد پيشتر گفته بود که دخترش در تماس تلفنی با وی گفته است که مشکوک به ابتلا به سرطان سينه است. در همين حال، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در ششم شهريور ماه گفته بود: تحقيقات درباره اين سه شهروند آمريکايی زندانی در ايران «نزديک به نتيجه رسيدن است».

هرچند برخی از مقامات ايران ابتدا اتهام اين سه شهروند آمريکايی را ورود غير قانونی به ايران اعلام کرده بودند، اما دادستان تهران در آبان ماه ۸۸ اين سه تن را متهم به جاسوسی کرد؛ اتهامی که در فروردين‌ماه امسال نيز توسط وزير اطلاعات جمهوری اسلامی تکرار شد.

دولت آمريکا و خانواده های اين سه شهروند آمريکايی اين اتهام را رد کرده اند. وکيل ايرانی اين سه شهروند آمريکايی پيشتر گفته بود که تاکنون اين سه نفر تفهيم اتهام نشده اند.
XS
SM
MD
LG