برزيل: ايران بايد به نگرانی های هسته ای پاسخ دهد

سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل.

وزير خارجه برزيل گفته که تحريم های باعث تعطيلی گفت وگوها نشده و توپ در زمين ايران است که به نگرانی های جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، پاسخ دهد.

سلسو آموريم روز چهارشنبه و در جريان سفر دو روزه خود به سوفيا، پايتخت بلغارستان گفت که از نگرانی هايی که از سوی گروه وين (آمريکا، فرانسه و روسيه) نسبت به توافق تبادل سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه مطرح شده، آگاه است.

وزير خارجه برزيل افزود: حالا نوبت ايران است که به نگرانی ها پاسخ دهد.

طبق توافقنامه تبادل سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه، قرار است حدود يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده از ايران خارج شود و در مقابل و در طول يک سال، سوخت اتمی به ايران بازگردانده شود. اين توافق مورد رضايت قرار نگرفت و پس از آن، دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران تصويب شد.

آقای آموريم گفت: من هنوز هم باور دارم که تحريم ها کمکی نمی کند و می توانم بگويم انعطاف ايران (در توافق با ترکيه و برزيل) دلگرم کننده بود.

وزير خارجه بلغارستان هم ابراز اميدواری کرد تحريم های فراتر از شورای امنيت اعمال نشده و راه گفت وگو با ايران بسته نشود.

نيکولای ملادنوف گفت: اميدوارم مقامات جمهوری اسلامی آمادگی گفت وگو در همه زمينه ها را داشته باشند و بتوانند با گروه وين مذاکره کرده و راهی برای اين مسئله پيدا کنند.

وزير خارجه برزيل افزود: به نظر ما، عجله برای اعمال تحريم ها کمی نااميد کننده بود.

سلسو آموريم در همين حال از پيشنهاد نيکولا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه برای گفت وگو با ايران استقبال کرد و واکنش ايران را هم مثبت ارزيابی کرده و آن را نشانه پيشرفت دانست.

وزير خارجه برزيل گفت: ما حس می کنيم که دستکم يکی از اعضای گروه وين حاضر به گفت وگو درباره توافقی است که با تلاش ترکيه و برزيل به دست آمد و اگر ايران هم اين نيت را داشته باشد، ما با خوشحالی کمک خواهيم کرد.

گروه موسوم به وين حدود ۱۰ ماه پيش از توافق ترکيه و برزيل با تهران، پيشنهاد کرده بود که اورانيوم کمتر غنی شده از ايران خارج شده و پس از غنی سازی بيشتر در روسيه، در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و برای مصارف پزشکی و تحقيقاتی در رآکتور تهران به ايران بازگردانده شود.

ايران ابتدا اين پيشنهاد را پذيرفت ولی بعد آن را رد کرد.