نمایندگان کنگره خطاب به کلینتون: فشارها بر ایران افزایش یابد

۱۲ تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور، خواستار توجه بیشتر دولت ایالات متحده به وضعیت حقوق بشر در ایران و افزایش فشارها بر حکومت جمهوری اسلامی شدند.

در این نامه با یادآوری به سرکوب مخالفان دولت در ایران، از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته شده است که با همکاری جامعه بین‌المللی فشارها را بر ایران افزایش دهد.

این نمایندگان کنگره در نامه خود به هیلاری کلینتون با اشاره به ادامه فشار بر زندانیان سیاسی در ایران، نوشته‌اند که «از شما می‌خواهیم در سیاست آمریکا در قبال ایران به مسئله حقوق بشر اولویت دهید و برای حفاظت از حقوق اساسی زندانیان سیاسی در ایران از هر فرصتی برای همکاری با جامعه بین‌المللی بهره جویید».

امضاکنندگان این نامه تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی باید خواستار پاسخگویی ایران درباره سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی در این کشور باشد».

امضاکنندگان همچنین به اعدام اخیر پنج تن از جمله چهار شهروند کرد در ایران و همچنین صدور حکم ۱۳ سال زندان برای مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک اشاره کرده و نوشته‌اند که این رویدادها نشان می‌دهد که حکومت ایران، برخورد قهرآمیز خود را در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ملایم نکرده است.

این نمایندگان کنگره آمریکا، همچنین خواستار بررسی دقیق گزارش‌های در مورد شکنجه و فشار بر پنج زندانی اعدام شده اخیر به منظور کسب اعتراف از آنها شده‌اند و از خانم کلینتون خواسته‌اند تا برای روشن شدن تردیدها از جمله آنچه از سوی خلیل بهرامیان، وکیل دو تن از اعدام‌شدگان مطرح شد، تلاش کند.

در این نامه به نقل از خلیل بهرامیان آمده است که مسئولان قضایی جمهوری اسلامی به او اجازه نداده‌اند، که به مدارک لازم برای درخواست تجدید نظر دسترسی پیدا کند و دادگاه بدوی موکلانش نیز تنها حدود پنج دقیقه طول کشیده است.

امضا کنندگان همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که به واسطه توجه جهانیان به نقض حقوق افراد در ایران در گذشته و اکنون، زندانیان سیاسی همچون شیوا نظرآهاری، بدرالسادات مفیدی، مجید توکلی، مهدیه گلرو، عاطفه نبوی، کوهیار گودرزی، و احمد زیدآبادی و همچنین افراد دیگری که در انتظار دادگاه به سر می‌برند، در شرایطی عادلانه محاکمه شوند، تا به گفته این نمایندگان آمریکایی، «عدالت و حقیقت، تعیین کننده حکم باشد و نه سیاست و زور».

در بخش دیگری از نامه این نمایندگان کنگره آمریکا، آمده است که با وجود سرکوب‌ها از سوی دولت ایران، مخالفان به ابراز نظر ادامه می‌دهند.

تهیه‌کنندگان نامه در این ارتباط به تظاهرات دانشجویان در مخالفت با حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران در روز ۲۰ اردیبهشت اشاره کرده و نوشته‌اند که با توجه به نزدیک شدن سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های ارشد دولتی آمریکا از جمله رئیس‌جمهور این کشور، باید مستقیماً در یک سخنرانی عمومی مخالفان دولت را مورد خطاب قرار دهند و به حکومت جمهوری اسلامی شدیداً اعتراض کنند.

این نمایندگان همچنین در پایان نامه خود از خانم کلینتون خواسته‌اند که علاوه بر این با شرکای بین‌المللی خود از جمله کشورهای اروپایی همکاری کند و تا آنجا که ممکن است بر ایران فشار وارد شود.