شرکت مخابرات وجود اختلال در ارسال پیامک‌ها را تأیید کرد

شرکت مخابرات ایران، با تأیید اختلال در سیستم پیامک‌های کشور، گفت که ممکن است قطع پیامک‌ها با هماهنگی نهادهای دیگر صورت گرفته باشد.

داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات درگفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با تأیید قطعی پیامک‌ها در کشور گفت که اختلال در پیامک‌ها از پنجشنبه شب ایجاد شده و در حال بررسی موضوع هستیم.

وی گفت که «هنوز دلایل این اختلال روشن نیست اما «ممکن است قطع پیامک‌ها با هماهنگی نهادهای دیگر صورت گرفته باشد.»

روز گذشته شماری از رسانه‌های خبری در ایران از اختلال در شبکه ارسال پیامک در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند و نوشتند که «هيچ پيامکی از طریق شبکه همراه اول و ايرانسل در سراسر کشور ارسال نمی‌شود.»

در همین زمینه، تعدادی از شهروندان تهرانی و کرجی نیز در گفت‌وگو با راديو فردا قطع شدن شبکه اس ام اس را تأييد کردند.

این موضوع واکنش کمیته‌های صیانت از آرای نامزدهای اصلاح‌طلب را به دنبال داشت. به طوری که مرتضی الویری رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد مهدی کروبی، با تأييد خبر قطع اس ام اس به راديو فردا گفت: «قرار بر اين بود که با استفاده از اين سيستم با ناظران صندوق‌ها در تماس باشيم و از اين سيستم برای اطلاع‌رسانی از تخلفات استفاده کنيم ولی اکنون با قطع آن کار ما دشوار می‌شود، بايد به شيوه جايگزين فکر کنیم.»

اين عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با اشاره به نگرانی‌هایی که در مورد برگزاری انتخابات وجود دارد، از جمله اینکه به نمایندگان نامزدهای اجازه حضور در هیئت‌های اجرایی داده نشده، افزود که اکنون نيز يکی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی ما را که همين اس ام اس بود قطع کرده‌اند.

آقای الويری همچنین گفت که شبکه اس ام اس از روز پنجشنبه به مدت سه روز قطع خواهد بود.

در همین زمینه مرتضی حاجی، دبير اجرايی کميته صيانت از آرای ستاد ميرحسين موسوی، نیز روز پنجشنبه گفت که سيستم ارسال پيامک کميته صيانت از آرای ستاد ميرحسين موسوی قطع شده است.

به گفته آقای حاجی، «اين سيستم برای ايجاد ارتباط بهتر با نمايندگان ميرحسين موسوی در سراسر کشور ايجاد شده بود اما متأسفانه، از ظهر پنجشنبه، شرکت‌های خدمات‌دهنده اين سيستم با مشکل مواجه شدند و اين سيستم دچار اختلال و در نهايت به طور کامل قطع شد.»

دبير اجرايی کميته صيانت از آرای ستاد ميرحسين موسوی، افزوده است: «اطلاع‌رسانی به نمايندگان حاضر در سر صندوق‌های رای حق قانونی کانديدا است و در عصر ارتباطات، ايجاد اختلال در اين سيستم کاری غيراخلاقی و غيرقانونی است.»

تأیید وجود اختلال در سیستم ارسال پیامک‌ها در ایران در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، صبح جمعه به ارسال برخی شایعات از قول وی از طریق پیامک‌ها، اشاره کرد و این قبیل شایعات را تکذیب کرد و از مردم خواست که به به این شایعات بی‌توجه باشند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای به هنگام انداختن رأی خود به صندوق، در دقایق ابتدایی اخذ رأی در روز جمعه، با اشاره به شایعاتی که روز پنجشنبه از قول وی و از طریق پیامک ارسال ده گفت: «دیدم دیروز و دیشب پیامک‌های فراوانی که دست مردم است شایعاتی را از قول من نقل می‌کنند که دروغ محض بود. واقعیت نداشت. آدم‌های خوش نیت و سالم این کارها را نمی‌کنند اینها کار آدم‌های ناسالم است که در همه بخش‌ها و همه گروه‌ها کم و بیش ممکن است پیدا شوند که سوء نیت داشته باشند اما مردم به این شایعات توجه نکنند. البته امروز هم ممکن است این نوع شایعات نسبت به بخش‌های مختلف انتخابات بین مردم پخش شود.»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد پیامک‌ها که به طور مستقیم از طریق تلویزیون دولتی ایران مخابره می‌شد، توسط رسانه‌های دیگر منعکس نشد.