انتقاد کروبی از سرکوب مخالفان و تأکید بر تداوم جنبش سبز

در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالف دولت، در مصاحبه‌هایی با شبکه خبری سی ان ان و روزنامه فرانسوی لوموند به انتقاد از عملکرد حکومت ایران در قبال مردم و سرکوب معترضان پرداخته است.

آقای کروبی در مصاحبه سی ان ان، که از طریق ایمیل و با واسطه فرزندش محمد تقی کروبی، انجام گرفته مشارکت لایه‌های مختلف مردم در جنبش اعتراضی، بیداری مردم، به ویژه بیداری زنان و نسل جوان جامعه، و عزم ملت برای احقاق حقوق خود را رمز پیروزی این حرکت می‌داند.

آقای کروبی در پاسخ به این سؤال سی ان ان که ایران امروز جه تفاوتی با ایران سال گذشته کرده است، اعلام کرده است که انتخابات سال گذشته شور و شوقی بسیار در میان مردم ایجاد کرد و بسیاری با هدف تغییر در آن شرکت کردند و افزوده است: «در آن انتخابات ما شاهد بلوغ ساسی اقشار مختلف مردم بودیم که از کاندیداهای خود حمایت می‌کردند»

این نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، اضافه کرده است که «بعد از تقلب در انتخابات، مردم به طور مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمدند و رأی خود را مطالبه کردند و متأسفانه به خاطر سرکوب بی‌رحمانه دولت بهای سنگینی پرداختند».

مهدی کروبی با اشاره به این نکته که نیروهای امنیتی قوانین اساسی مدنی و جنایی کشور را پایمال می‌کنند، افزوده است که «امروز بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را صرفاً به خاطر اینکه رأی خود را مطالبه کرده بودند از دست داده‌اند، خیلی‌ها زخمی شده‌اند و بسیاری از فعالان سیاسی و فرزندان این مرز و بوم به زندان‌ها افتاده‌اند».

آقای کروبی در عین حال تأکید کرده است که «اگر ما خواستار اصلاح نظامی هستیم که اهداف انقلاب را نادیده می‌گیرد و حقوق مندرج در قانون اساسی و خون شهیدان را زیر پا می‌گذارد، باید بهای سنگین آن را هم تحمل کند».

وی علت توقف تظاهرات خیابانی جنبش موسوم به جنبش سبز را پرهیز از تلفاتی می‌داند که از نظر او توسط نیروهای سرکوبگر دولت بر مردم تحمیل می‌شود.

آقای کروبی در ادامه گفته است که جنبش سبز به رغم این سرکوب‌ها، امروز بالغ تر و قوی‌تر از گذشته شده و همین مسئله به گفته او دولت را می‌ترساند.

او می‌گوید به خاطر همین ترس است که طی یک سال گذشته حتی یک مجوز راهپیمایی برای مخالفان صادر نشده و نیروهای امنیتی در همه خاکسپاری‌ها حضور دارند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی به عنوان دو رهبر جناح اصلاح‌طلب از تصمیم خود برای برگزاری راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد، سالروز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، به دلیل عدم صدور مجوز و آنچه پرهیز از تلفات جانی و مالی مردم عنوان شد، صرفنظر کردند.

آقای کروبی اجرای اصول قانون اساسی، اصلاح ساختار سیاسی کشور و حاکمیت قانون را از اهداف این جنبش اعتراضی دانسته و تد:ید کرده است که محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور کشور قبول ندارد اما به عنوان رئیس دولت کنونی ایران می‌پذیرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان این مصاحبه را با این جمله مهدی کروبی به پایان برده است که «آینده از ‌آن مردم ایران است».

«خیانت» حکومت به مردم و انقلاب

رئيس پیشين مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند نیز گفته است که قدرت حاکم به مردم و انقلاب خيانت کرده است.

مهدی کروبی در این گفت‌وگو افزوده است که دولت احمدی‌نژاد به سه دليل نمی‌تواند در خدمت مردم باشد؛ نخست اينکه دولت فاقد هر گونه مشروعيت مردمی است.

وی دليل دوم را تکيه اين دولت به نظاميان تلاش مداوم برای راضی نگهداشتن آنها اعلام کرده و گفته است که اين امر در خصوصی‌سازی بخش دولتی به خوبی نمايان است و نظاميان در تمامی مناقصه‌ها برنده می‌شوند.

آقای کروبی دلیل سوم را این گونه یادآور شده است که دولت به جای آنکه در فکر خدمت به مردم باشد به فکر سرکوب کردن تمامی اعتراض‌هاست.

وی اضافه کرده است: «من منتظر چنین عکس‌العملی از جانب دولت بودم چرا که سال‌هاست که قدرت حاکم از خط امام ، قانون اساسی و انقلاب منحرف شده است».

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تأکید کرده است که «حاضر به تحمل تمامی مشکلات برای ادامه مبارزه» است.

آقای کروبی «سرکوب بی‌رحمانه» را دلیل توقف اعتراض‌های خیابانی مخالفان در ایران دانسته و اضافه کرده است که «جنبش همچنان ادامه دارد و برای نخستین بار روشنفکران، فعالان سیاسی، و جوانان در این جنبش از حقوق اقلیت‌ها حمایت می‌کنند».

با این حال وی توضیح بیشتری در مورد ماهین این اقلیت‌ها نداده است.

مهدی کروبی در این مصاحبه همچنین از پیشنهاد خود برای برگزاری تظاهرات سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته است. پیشنهادی که بر اساس آن «دولت هوادارانش در مناطق بالای شهر تظاهرات کنند و هواداران ما در مناطق محروم در تهران تا نشان دهیم که چه گروهی می‌تواند بیشتر مردم را بسیج کند».

مهدی کروبی در این مصاحبه بار دیگر به شدت از سرکوب معترضان پس از انتخابات انتقاد کرده است.