لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

موسوی: چه منافعی پشت حاکمیت است که انتخابات کذايی به اين شکل برگزار می کند


مهدی کروبی در کنار میرحسین موسوی.
مهدی کروبی در کنار میرحسین موسوی.
ميرحسين موسوی از رهبران معترض به نتايج انتخابات گفت:« بايد ببينيم چه منافعی پشت حاکميت فعلی هست که اين تفسير را از قانون اساسی ارائه می دهد که دهن مردم را ببندد و رسانه ها را جمع بکند و اين انتخابات کذايی را به اين شکل برگزار کند و زندان ها را پر کند.»

مهدی کروبی هم کنفرانس خبری مشترک با آقای موسوی گفت:« آقايان يک فکر و انديشه ای دارند و يک عده ای هم منافع شخصی دارند و لذت و شيرينی حکومت زير دندانشان جا گرفته است.»

وبسايت سحام نيوز، پايگاه خبری حزب اعتماد ملی چند روز پيش خبرداد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از رهبران معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال پيش، در يک کنفرانس خبری شرکت کرده اند.

روز جمعه متن و فيلم اين گفت وگو منتشر شد. اين گفت وگو که به ميزبانی سايت کلمه انجام شده، با حضور خبرنگاران مختلف به شکل اينترنتی، تلفنی و حضوری بوده و محورهای اصلی جنبش سبز و راه های ادامه آن و همچنين نظر آقايان موسوی و کروبی نسبت به حوادث پس از انتخابات در طول يک سال گذشته است.

مهدی کروبی در اين گفت وگو اشاره کرد که حوادث سال گذشته بدون جهت وجود نيامده و ريشه در حوادث سال های پيش دارد.

آقای کروبی گفت:«يکی انتخابات مجلس هفتم، ديگری انتخابات رياست جمهوری دوره نهم و ديگری انتخابات هشتم مجلس است. اين ها همه مقدمه شد برای اين حادثه (انتخابات رياست جمهوری سال گذشته). تا آن موقع هميشه ما به مردم می گفتيم تقلب دو تا چهار ميليون است و وقتی مردم آمدند با آن شدت و همه قبول دارند که نزديک ۸۵درصد مردم شرکت کردند و وقتی نتايج اعلام شد همه اينها انباشته شد و موجب انفجار مردم شد.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت:«اين مردم بودند که به آنها برخورد و يک مرتبه تحقير شدند و با شور و نشاط آمدند و شعار اوليه شان اين بود که رای من چه شد و رای مرا پس بديد و متاسفانه آقايان فکر کردند با يک حرکت و تقلب و سرکوب و برخورد، مسئله حل می شود، که نشد.»

مير حسين موسوی هم به بحث اطلاعات و گردش آن در جامعه اشاره کرد و گفت که يکی از ويژگی های انتخابات سال گذشته انفجار اطلاعات در ميان جامعه است و دليل اين قضيه حساسيت مردم نسبت به اطلاعات است.

آقای موسوی گفت:« از اول هم حدس زده ميشد که رسانه های رسمی و حکومتی به رغم الزاماتی که در قانون اساسی وجود داشته، اجازه نخواهند داد که اطلاعات به مردم انتقال پيدا کند و يک تعامل ملی بوجود بيايد و اين مسئله پيش برود. گرچه اگر اين کار صورت می گرفت در حقيقت خيلی از مسائل سياسی و بحران هايی که داشتيم نبود ولی در حقيقت رسانه ملی تبديل به رسانه ضدملی شد و جلوی هرنوع گفت وگو را گرفت.»

آخرين نخست وزير جمهوری اسلامی گفت:«کسانی که می گفتند ما اکثريت را به دست آورديم و ما ۶۴درصد رای مردم را داريم، نشان دادند که چنين نيست و کسی که انقدر رای می آورد که نبايد از تجمع مردم بترسد و از گردهمايی مردم بترسد.»

ميرحسين موسوی افزود:«مشکلاتی که در کشور هست که در قالب تقلب انتخاباتی شروع شد در حقيقت معطوف به يک اساس و بنيان های ريشه ای تری است که در عمل وقتی ما به طور گسترده به آن می پردازيم خودش را آشکار می کند و من فکر می کنم فساد اقتصادی و اداری و سياسی و ميل به ديکتاتوری و ميل به خود رايی هست که زمينه را ايجاد می کند که چنين تقلب هايی ايجاد شود و دورنمای يک رای آزاد برای مردم از آن چارچوبی که قانون اساسی نشان داده، دورتر به نظر بيايد.»

آقای موسوی گفت:«دليل اينکه اين همه نظام (جمهوری اسلامی) مايل به راه حل های امنيتی شده، اين است که تمام راه حل هايی که می توانست از طريق سياسی مشکلات را حل کند، به دست خود اين ها (دولت حاکم) کور شده و در حقيقت از بين رفته است و به همين دليل ايجاد يک تشکيلات منظمی که بتواند پاسخ گوی اين نيازها باشد را ما نداريم و باز هم من در اين چهارچوب فکر می کنم برای مدت قابل توجهی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بتوانند پاسخ گوی اين خلا باشند.»

تلاش ها برای تاسیس رسانه های جدید

وی در همين حال از تلاش برای تاسيس رسانه های جديد خبرداد و گفت:«تلاش هايی بايد بشود که ما بتوانيم در سطح بين المللی و در سطح بيرون کشور کانال هايی تاسيس شود و در سطح رسانه ای کمی گسترده تر و نظم يافته تر ادامه پيدا کند و بايستی آن دوستانی که به اين مسئله فکر می کنند در اين کار تسريع بکنند و سريع تر اقدام کنند. هم برای راديو و هم برای کانال های تلويزيونی و اين حق ملت ماست که در اين زمينه مجاری برای اطلاع رسانی داشته باشد به طور مستقل از زبان جنبش و از زبان منافع ملی ما.»

مهدی کروبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت دانشجويان وسرکوب آنها گفت:« اين ها (نظام حاکم) از دانشجويان بيشترين ضربه را خوردند و فشارها بيشتر روی دانشگاه ها و دانشجوها بوده است اما در عين حال ما می بينيم که (دانشجويان) همه جا حضور دارند و فعالند.

وی با توجه به فشارهای موجود بر دانشجويان گفت:« امکان دارد يک مواردی هم ريزش وجود داشته باشد نه به اين معنا که فکرش عوض شود. بلکه به اين معنا که وقتی شرايط سخت شد فعاليتش را کم کند اما فکر و انديشه و تحرک مانده است. من با وجود اين فشارها مقيد بوده ام که رابطه خودم رو حفظ کنم يعنی با خانواده ها (دانشجويان دربند) رابطه داشته باشم و در جلسات مختلف شرکت کنم. »

آقای کروبی به فشارهای روزافزون اشاره کرده و گفت:«به هر جهت اين قضايا برای اين ها (حاکميت) آن قدر سنگين شده است که کارهايی می کنند که معقول و منطقی نيست ولی ما رابطه را حفظ کرده ايم و تن به هر بلايی هم داده ايم و می بينيد که هر روز فشار می آورند که اينها (موسوی و کروبی) جرات اين که جايی بروند را ندارند و مارا انقدر فشار می آورند که سر قبر پدرمان هم نمی توانيم برويم و فاتحه بخوانيم.»

مهدی کروبی با اشاره به برخی عوامل که از آن ها به عنوان «خودسر» ياد می شود گفت:«اين مردمی که کيهان و رسالت و ديگران می نويسند، اين مردم گاز فلفلی دارند، چاقو هم دارند اسلحه گرم هم دارند و همين شب جمعه گذشته يکی از پاسدارهای بنده را برده اند و حسابی کتک زده اند و بردند ولی خوب ساعت ۱۲ و شب آزادش کردند. »

اعتقاد به جمهوری اسلامی، بحث تغییر قانون اساسی

خبرنگار سايت ادوار نيوز از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی درباره اعتقاد و نظر هر دو درباره جمهوری اسلامی پرسيد که آقای کروبی گفت که طرفدار جمهوری اسلامی است و به آن معتقد است اما چيزی که اجرا می شود را نه تفسير، که تحميل به قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند.

مهدی کروبی گفت:«چيزی که امروز اجرا می شود تفسير نيست بلکه تحميل به قانون اساسی است و اصلا اين جمهوری اسلامی که اين ها (حاکميت) دارند می گويند، اين است که اين ها به رای عقيده ندارند و من حرف هايی شنيدم از اين طرف و آن طرف که اصلا جمهوری يعنی چه؟»

آقای کروبی افزود:«آقايان يک فکر و انديشه ای دارند و يک عده ای هم منافع شخصی دارند و لذت و شيرينی حکومت زير دندانشان جا گرفته است و اين ها می خواهند جمهوری اسلامی را تحريف کنند. البته که جمهوری اسلامی اين نبوده است.

ميرحسين موسوی هم در ادامه گفت:«هر متنی حتی يک متن بسيار سليس و ساده و گويايی هم باشد بالاخره به مرور زمان و شرايط پيش آمده می تواند تفاسير گوناگونی را بپذيرد. جمهوری اسلامی هم به همين شکل است. آن وقت آن تفسير آزادی مردم و ولی نعمت بودن مردم، انتخابات آزاد و حمايت از مستضعفان و حمايت از گروه های ضعيف و ديگر موارد را معنا می داد.»

آقای موسوی افزود:«الان ما يک تفسير ديگر داريم که در آن شکی نيست که نسبت به تفسير اوليه از جمهوری اسلامی ما فاصله گرفته ايم کلا می شود در خود قانون اساسی که پشتوانه جمهوری اسلامی هست اشاره کرد.»

آخرين نخست وزير جمهوری اسلامی گفت:«آن قانون اساسی (اولين قانون اساسی پس از انقلاب) برای طرد ديکتاتوری و استبداد و خودرايی طراحی شد. اگر تفکيک قوا را در قانون اساسی ببينيد خواهيد ديد که نسبت به تفکيک قوای معمولی در سطح جهان ما، يک کمی تجزيه قوای بيشتری داريم و به همين دليل شورای عالی قضايی و نه يک نفر در راس قوه قضاييه پيش بينی شده بود که يک نفر در راس قوه قضائيه نباشد. چرا که بيم از اين بود که قوه قضاييه در خدمت همان استبداد به کار برود و يک ريشه های ديکتاتوری و استبداد در جامعه ما باشد. قانون اساسی برای همان نيت تدوين شده و چارچوب هايی در آن هست که اگر رعايت می شد ما به اينجا نمی رسيديم.»

ميرحسين موسوی گفت:«بايد ببينيم که چه منافعی پشت حاکميت فعلی هست که اين تفسير را از قانون اساسی ارائه می دهد که دهن مردم را ببندد و رسانه ها را جمع کند و اين انتخابات کذايی رو به اين شکل برگزار کند و اين زندان ها را پر کند.»

وی افزود:« بالاخره پشت اين درآمد چند صد ميلياردی نفتی در سال های گذشته يک ساختی برای دفاع از منافع عده ای سامان يافته که به اين سادگی نمی توانند تن به تفسير مردمی از قانون اساسی بدهند و بحث ۷۰ ميليارد دلار واردات در کشور و حاکميت بر نهادهای پولی و مالی است. »

«فکر می کنند یک موجود خاص هستند»

خبرنگار سحام نيوز (وبسايت حزب اعتماد ملی) درباره احتمال تن دادن حاکميت به اعتراض ها در يک سال گذشته شد که ميرحسين موسوی گفت در صورت حضور قدرتمند مردم، زمينه به نفع مردم تغيير خواهد کرد ولی اگر مطالبات حمايت مردمی نداشته باشد، حتی اگر بهترين باشند به هيچ جا نمی رسند.

آقای موسوی گفت:«ما می گوييم امريکا دشمن ماست. الان رييس جمهوری آمريکا برای يک نشت نفت چندين بار به ساحل می رود و می آيد و می خواهد نشان دهد که به مسائل رسيدگی می کند و مسائل را حل می کند.»

ميرحسين موسوی افزود:«حال شما برگرديد به کشور ما. کسانی که درراس امور هستند فکر می کنند يک موجود خاص (از سوی) خداوند متعال هستند که خداوند توجه ويژه ای به آن ها دارد و اگر حرفی می زنند بايد انجام شود و مصلحت هم همان است و کوچکترين اعتقادی به عقلانيت جمعی نيست.»

وی افزود:« اگر انتخاباتی هم سر موعد برگزار می شود برای اين است که بگوييم انتخاباتی داريم و به صورت زينت، نه بصورت محتوا. در صورتی که وقتی انتخاباتی برگزار می شود، معنای آن اين است که اگر مجلسی انتخاب می شود مردم خودشان انتخاب کنند و به مجلس می فرستند. وقتی ان وکلا به مجلس رفتند، آن چنان قدرتی داشته باشند که از منافع ملی دفاع کنند و عقلانيت آنها هم در حقيقت حاکم باشد.»

ميرحسين موسوی گفت:«تجربه سال گذشته نشان داده که اگر مردم بايستند، قدم به قدم درخواست های خود را خواهند داشت. منتها زمان می برد مثل همه کشورهای ديگر . انقلاب اسلامی هم با سختی به دست آمد و همينطوری ساده به دست نيامد و احتياج با سختی و تحمل مشقات دارد. ولی نتيجه اش برای ملت ما آزادی و عدالت خواهد بود.

مهدی کروبی اشاره کرد که به نظر او و به دو دليل اگر همين طور اعتراض ها ادامه پيدا کند، موفقيت در کار خواهد بود. وی دليل اول را «روحيه و آگاهی و اطلاعات مردم» دانست و دليل دوم را « فشارها و کارهای غير معقول حاکميت و تنگناهايی معرفی کرد که (حاکميت) دارد درست می کند.

«بعضی علما گفتند ملاقات با احمدی نژاد حرام است»

خبرنگار سايت نوروز از آقای کروبی درباره واکنش مراجع پرسيد و اين که چرا مراجع در اموری که پيش آمد، دخالت نکرده اند. آقای کروبی گفت که به نظر او، علما طی اين مدت کارهای زيادی کرده اند.

وی با برشمردن برخی از اين نمونه ها گفت:«آيت الله صانعی را ببينيد که هميشه حرف زده اند، حمايت کرده اند و صحبت کرده اند. آقای اردبيلی در حد خفيف تری حرف زده اند، موضع گيری کرده اند، با بزرگان ملاقات کرده اند.»

مهدی کروبی گفت:« ماجرای سفر دکتر احمدی نژاد، رييس جمهور، به قم خيلی در آن معنا نهفته و خوابيده که اولا (مراجع) به هيچ وسيله حاضر نشدند با ايشان ملاقات کنند. حتی از تهران هم جز يکی از مراجع، کسی با ايشان ملاقات نکرد. البته يک يا دو تن ملاقات کردند اما از مراجع جدی، يک نفر با ايشان ملاقات کردند، او هم حرفهای تندی زده بود. »

آقای کروبی افزود:«بعضی از علما اصلا گفته بودند که حرام است ما با ايشان (محمود احمدی نژاد) ملاقات کنيم.»

خبرنگار سايت ميزان خبر از امکان راهپيمايی پرسشی را مطرح کرد که ميرحسين موسوی گفت:« در آستانه ۲۲ خرداد اگر راهپيمايی امکان پذير بود، من فکر می کردم که يکی از بهترين پلاکاردهايی که مردم می توانستند داشته باشند وکسی نمی توانست به آنها حرفی بزند اين بود که «ميزان رای ملت است» چرا که جنبش سبز و جنبش بزرگی که بعد از انتخابات صورت گرفته غير از اين چيزی نمی خواهد.»

مهدی کروبی بار ديگر با انتقاد از شرايط انتخابات در کشور گفت:«سرنوشت انتخابات ما الان در دست شورای نگهبان است؛ آن هم نه دست دوازده نفر، در واقع يک يا دو يا سه نفر. يعنی اصلا او (شورای نگهبان) بايد تاييد کند تا مردم رای بدهند. اگر او تاييد نکرد نتيجه ندارد. آيا مثلا اين جمهوری است؟»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی همچنين با پرسشی در مورد اخلال در سخنرانی حسن خمينی در روز چهاردهم خرداد مواجه شدند که هردو از اتفاق هايی که افتاد، ابراز تاسف کردند.




«ادامه مسیر منحصر به حرکت های خیابانی نیست»

از ميرحسين موسوی درمورد استراتژی های آينده جنبش سبز سوال شد که او در پاسخ گفت:« شرايط عوض شده و ما نبايد مجموع فعاليت جنبش سبز را در حرکت های خيابانی تعريف کنيم. به هر حال ارعاب هم ادامه دارد و منافع سنگينی هم هست که پشت ايستادگی طرف مقابل وجود دارد. »

وی افزود:«اگر گسترش آگاهی از مهم ترين اهداف اين جنبش باشد، هر چه فراگير تر شود و قشرهای بيشتری را در بر گيرد، در حقيقت زمينه را برای تغيير مناسب مهيا می کند. تنها يکی از راههای بسط آگاهی ظهور در خيابان است که به محض آمادگی شرايط بايد از آن استفاده کرد.»

ميرحسين موسوی گفت:« با شبکه گسترده اجتماعی که ايجاد شده هر کس بنا بر موقعيت و محيط خود می تواند از گونه ای از بسط آگاهی استفاده کند. در دانشکده ها به يک شيوه، در تکيه ها و مساجد به شيوه ديگری، در محل کار و خانه به نوع ديگر.»

آقای موسوی گفت:«ما هر کدام عضوی از ده ها شبکه گسترده اجتماعی هستيم و در تک تک آنها اگر در کار خودمان، ايده سبز بيداری را زنده نگه داريم فرصت پيدا خواهيم کرد که آگاهی را گسترش دهيم. اين همين چيزی است که آنها (نظام حاکم) از آن می ترسند. مثل اسفنديار رويين تن که تنها از نقطه چمانش آسيب پذير است، و از همان نقطه رستم به او حمله می کند، اين تنها نقطه ای است که کسانی که دنبال استبداد هستند از آن آسيب پذير است.»

ميرحسين موسوی افزود:«يکی از جالب ترين فعاليت های مردم در يک سال گذشته توسط هنرمندان صورت گرفته است که ميراث جنبش را برای آينده حفظ می کند. مردم بايد کمک کنند که اين فيلم ها، عکس ها و کليپ ها و فيلم هايی که توسط دوربين های موبايل گرفته می شود، بايد گسترش پيدا کند. اين ها بهترين وسيله ماست.»

آقای موسوی گفت:«اين ها مثل يک ارتش عمل می کند. وقتی که نيروی نظامی در برابر ما قرار می دهند در واقع اين سپاه ماست که می توه پيام جنبش را به همه مردم برساند. من می خواهم به لشکر آگاهی عرض کنم که فقط مخاطبانشان را روشنفکران در نظر نگيرند، بلکه معلمان، کارگران، کشاورزان و همه قشرهای مردم را مخاطب آگاهی قرار بدهند و ما در چنين حالتی احساس تنگنا نخواهيم کرد بلکه خود اين تنگناها باعث می شوند که بتوانيم فرصت های جديدی را کشف کنيم.»

مهدی کروبی نيز گفته های ميرحسين موسوی درمورد آگاهی دادن و گسترش آن را تاييد کرد و گفت حرف ديگری به آن اضافه نمی کنم چرا که همه کامل گفته شد.

از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی سوال شد که در آستانه ۲۲ خرداد (در زمانی که کنفرانس خبری برگزار شد) به عنوان آخرين صحبت چه صحبتی دارند که مهدی کروبی از مردم سپاسگزاری کرده و گفت:« به خصوص به خانواده ها شهيد داده، زندانی داده، مجروح داده، حتی افراد از کار بی کار شده، به آنها هم عرض سلام و تشکر می کنيم.»

مردم فراموش نمی کنند

مير حسين موسوی هم به عنوان حرف پايانی خود گفت:« از مردم تشکر می کنم. مردم کار بزرگی انجام دادند. آنان در برابر سرکوب، زدن، حبس، بزرگ ترين توان را از خودشان نشان دادند و رفتارشان در تاريخ کشور ما بی نظير بوده و يقين دارم که اين ايستادگی ها نتيجه خواهد داد.»

وی افزود:« هيچ يک از افراد ملت نمی تواند مسائلی که بر مردم گذشته و نشانه مظلوميت مردم ماست را فراموش کند. من جاهايی مسائلی را درباره کهريزک گفته ام، خبرهايی بود که درباره لخت کردن مردم و شلاق زدن آنها. صحنه هايی که تنها توانستنيم برخی از آنها را با امکانات محدودی که هست ببينيم. گفته می شود که هزاران فيلم ديگر هست که مطرح نشده و ديده نشده به خاطر ملاحظاتی که هست.»

آقای موسوی گفت:«همين صحنه ای که ماشين دوبار از روی يک نفر رد می شود را مگر می شود از ذهن آدم پاک شود؟ اين اهانت به کل مردم است. ملت اينها را ديد و ايستاد و شجاعتش بيشتر شد. من يقين دارم با اين روحيه ای که مردم دارند در شرايط مختلف مبارزه خودشان را ادامه خواهند داد و با حفظ روش مسالمت، شيوه خود را ادامه خواهيم داد.»

وی افزود:«ما ممکن است در يک صحنه خود را جمع کنيم ولی در صحنه ديگر حضور خود را ادامه خواهيم داد و اين آينده ملت ماست و اينده کشور ماست، آينده مردم ماست، آينده فرزندان ماست.»

ميرحسين موسوی گفت:«ما نمی خواهيم کز کرده باشيم و عده خاصی حکومت کنند و مردم به هيچ شمرده شوند، آزادی مردم سلب شود و ديگران بدون آن که مردم به آنها وکالتی داده باشند خود را وکيل مردم بدانند. بدانيم که با تلاش و همت و فداکاری به دست می آيد و همه بايد حاضر باشيم برای پرداخت هزينه های لازم و يقينا خداوند اين راه را حمايت خواهد کرد. الان در يک منظر بهتريم در مقايسه با يک سال پيش . ان شاء اله اين راه را سبزتر و پربارتر ببينيم.»
XS
SM
MD
LG