لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

کروبی: به هيچ وجه احمدی نژاد را برخاسته از رای مردم نمی دانم


مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی.
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی.
مهدی کروبی از رهبران معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در ايران در گفت وگويی و با اشاره به اين که دولت مستقر فعلی را به رسميت می شناسد گفته که به هيچ وجه محمود احمدی نژاد را برخاسته از رای مردم نمی داند.

آقای کروبی در دو گفت وگوی جداگانه با وبسايت «روزآنلاين» و شبکه «العربيه» که هر دو در وبسايت «کلمه» منتشر شده اند، به مهمترين محورهای شرايط سياسی ايران و نيز عملکردهای امنيتی و انتظامی اشاره کرده است.

وی همچنين با اشاره به پيش بينی قبلی خود درباره اين که دولت دهم چهار سال دوام نمی آورد، گفت:« من معقتدم علاوه بر فقدان مشروعيت اين دولت فقدان کارآمدی هم دارد.اين دولت به آسانی دروغ می گويد و به آسانی هم تصميمات و سخنان قبل خودش را نقض می کند و عملا هيچ ثباتی ندارد، همين بی ثباتی بدترين خطر برای هر دولتی است.

مهدی کروبی افزود:« رييس دولت (دهم) يک روزی می گويد به سه دهک يارانه می دهيم و يک روز بعد می گويد به همه می دهيم. مديران باتجربه نظام نيز حاضر نيستند با اين دولت کار کنند يا دولت آنها را به دليل گرايشات سياسی شان حذف می کنند . بسياری از صنايع ما ورشکست شده و کارخانه ها قادر به پرداخت حقوق کارگران نيستند.»

آقای کروبی گفت:«رييس دولت (دهم) بدون توجه به نظريات کارشناسان و موسسات علمی يک روز بر اثر خواب يکی از نزديکانش ستاد مديريت بحران زلزله تاسيس می کند و يک روز ديگر هم بدون اطلاع و بررسی می گويد شش ميليون نفر از اهالی پايتخت را بايد از اين شهر انتقال داد. با چنين وضعيتی و حجم عظيم معترضان داخلی بعيد می دانم اين دولت بتواند برای چهار سال به فعاليت ادامه دهد.»

آقای کروبی در پاسخ به پرسش العربيه که آيا دولت دهم را مشروع می داند يا نه، گفت:«من دولت کنونی را به عنوان دولت مستقر می شناسم، به هر حال دولت امنيت با اوست. زمانی که مزاحمت برای من و خانه ام ايجاد می شود من بايد از نيروی انتظامی زيرمجموعه دولت بايد بخواهم . اگر گذرنامه بخواهم بايد به دولت مراجعه کنم اما به هيچ وجه احمدی نژاد را برخاسته از رای مردم نمی دانم.»

مهدی کروبی همچنين با اشاره به جمله ای از آيت الله خمينی و در اعتراض به شرايط حاکم بر ايران گفت:«هيچ کس از مادر ديکتاتور زاييده نميشوند بلکه به تدريج اين اتفاق می افتد.»

آقای کروبی مهمترين مشکل داخلی کشور را «از دست دادن اعتماد مردم» معرفی کرده و می افزايد که فضای امنيتی و نظامی بر جامعه حاکم شده و انقلاب از مسير آرمان ها خارج شده است. وی همچنين گفته که حکومت بايد ايجاد امنيت کند و نه اين که امنيت را از مردم بگيرد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی پيش بينی کرده که نارضايتی مردمی ادامه خواهد داشت و خاموش نمی شود. وی می گويد:«درست است که هم اکنون اين نارضايتی ها به دلايلی کمتر شده و مردم احتياط می کنند، اما روحيه و اعتقادشان همچنان پايدار است و مردم به دنبال فرصت برای بروز آن ميگردند. اين روحيه مردمی موجب فرسايش حکومت ميشود نه فرسايش جنبش، چرا که حکومت نمی تواند اينگونه ادامه دهد.»

مهدی کروبی با اشاره به تبليغات منفی دولت دهم درباره جنبش سبز می گويد:«اين آقايان دارند برداشتی از جنبش به مردم ميدهند که خلاف واقع است. آنها می گويند اين جنبش می خواهد با دين شما، با اخلاق شما و با فرهنگ شما و غيره درگير شود. آنها دارند تبليغ می کنند که اين جنبش موجب گسترش نا آرامی ها می شود و کشور را مانند فضای عراق و افغانستان، به سمت ناآرامی پيش می برد. ما بايد با اين شايعه گستری ها مقابله کنيم و تبليغات ريشه ای داشته باشيم. ما طرفدار آرامش ايم و وفادار به اين کشور هستيم؛ به دنبال مبارزه با خودسری ها و خودکامگی ها هستيم. ما می خواهيم قانون در کشور اجرا شود.»

رييس مجلس ششم شورای اسلامی با اعتراض به اجرای گزينشی قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت:« اينها به چند اصل قانون اساسی تکيه می کنند و باقی اصول را به فراموشی ميسپارند و آنچه را از قانون اجرا می کنند که به نفع و صلاح خودشان است و نتيجه ان می شود که عده ای معترض ايستاده باقی می مانند و عده ای ديگر منزوی می شوند.چقدر از معاونان و استانداران سابق را به زندان بردند و چه تعداد که احضار کردند و چه تعداد بيشماری را منزوی کردند و بخش زيادی هم هستند که معترض هستند.»

مهدی کروبی با اشاره به اين که فضای امنيتی برا او مهيا نيست، نيروهای انتظامی را عامل همکاری با گروه هايی که خودسر خوانده معرفی کرده و افزود:«نيروی انتظامی به جای حفاظت، به گروه های خودسر خبر می دهند که هر جا ميرويم آنجا جمع می شوند. و برای ما مزاحمت ايجاد کنند. در قزوين و در قم اين اتفاق افتاد. حتی درباره آقای موسوی و سفرشان به قم، به ايشان اطلاع داده شد که اگر شما به آنجا برويد قرار است که گروههای خودسر شما را مورد هدف قرار دهند به هر حال بارها نيروی انتظامی چنين هشدارهای به ما داده است. حتی وقتی که برخی افراد مزاحمت در محل زندگی من و خانواده ام ايجاد می کنند پيش تر نيروی انتظامی باخبر است اما کاری نمی کند و تنها می ايستد و نظاره می کند.در واقع نيروهای خودسر اطلاعاتشان را رسماً از سپاه و نيروی انتظامی می گيرند.»

آقای کروبی به همراه ميرحسين موسوی و ديگر تشکل ها و گروه ها و احزاب اصلاح طلب از وزارت کشور دولت دهم درخواست کرده برای راهپيمايی روز ۲۲ خرداد، سالگرد انتخابات رياست جمهوری ايران، مجوز بدهند.
XS
SM
MD
LG