رایزنی اوباما و سارکوزی درباره برنامه هسته ای ایران

نیکولا سارکوزی (راست) و باراک اوباما،روسای جمهور فرانسه و آمریکا؛ عکس تزئینی است

باراک اوباما و نیکولا سارکوزی، روسای جمهور آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر رایزنی کردند.

پس از گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما و نیکولا سارکوزی، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو رهبر درباره وضعیت تلاش‌های دیپلماتیکی که هدف از آن واداشتن ایران به انجام «تعهدات بین‌الملی‌اش» است، بحث و گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی تلفنی این این دو رئیس‌جمهوری در حالی صورت گرفته است که یکم اکتبر برابر با نهم مهرماه امسال گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای نشست دارد.

گروه ۱+۵، دربرگیرنده ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان است؛ این گروه درتلاش است ایران را قانع کند تا از جنبه‌های حساس برنامه اتمی خود نظیر غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد.

گروه ۱+۵ از ایران خواسته‌ است به میزه مذاکره برگردد. تهران هفته گذشته بسته پیشنهادی خود را به این گروه تحویل داد. در بسته پیشنهادی اشاره‌ای به برنامه هسته‌ای ایران نشده است و این بسته صرفا دربرگیرنده محورهای کلی در مورد سیاست و امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

پس از ارائه این بسته پیشنهادی، واشینگتن با ابراز نارضایتی از محتوای آن اعلام کرد که بسته پیشنهادی ایران به «بزرگترین نگرانی ما» که همان برنامه هسته‌ای است، اشاره‌ای نکرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است، نشست یکم اکتبر با ایران، عمل به وعده‌ای است که باراک اوباما پیش از آن داده بود؛ باراک اوباما از دوران مبارزه‌های انتخباتی‌اش اعلام کرده بود که خواستار مشارکت فعال در گفت‌وگو با ایران است.

هیلاری کلینتون گفت: «ما برای ایرانی‌های روشن‌ ساخته‌ایم که هر گفت‌وگویی که ما در آن شرکت می‌کنیم باید مستقیما به موضوع هسته‌ای پرداخته شود؛ این موضوع نمی‌تواند نادیده گرفته شود.»

در حالی که کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه اتمی‌اش، اهداف نظامی را دنبال می‌کند، تهران این برنامه را صرفا برای تولید برق اعلام کرده است.

با اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه اتمی ایران نظارت دارد، این آژانس تاکنون از ماهیت صلح‌آمیز این برنامه ابراز اطمینان نکرده است.در پی این عدم اطمینان، پرونده اتمی ایران، از آژانس که بازوی نظارتی سازمان ملل است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شده است؛ در این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد؛ ایران پروتکل الحاقی را امضا کرده است؛ اما این پروتکل در مجلس به تصویب نرسیده است؛ پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، کشورهای عضو را مشمول بازرسی‌های گسترده‌تر خواهد کرد.

در گفت‌وگوی ۳۰ دقیقه‌ای دو رئیس‌جمهوری فرانسه و امریکا، دو رهبر درباره احیای روند صلح در خاورمیانه و نشست هفته آینده گروه ۲۰ نیز صحبت کردند.