محمدرضا تاجیک از مشاوران موسوی و خاتمی بازداشت شد

محمدرضا تاجیک؛ از مشاوران نزدیک محمد خاتمی و میرحسین موسوی

در ادامه موج جدید بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، گزارش‌ها حاکی از بازداشت محمدرضا تاجیک، از مشاوران ارشد محمد خاتمی و میرحسین موسوی و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

آقای تاجیک در دولت محمد خاتمی، از مسئولان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت خاتمی بود و در رقابت‌های انتخاباتی اخیر نیز به عنوان مشاور میرحسین موسوی ایفای نقش می‌کرد..

برپایه گزارش‌های منتشر شده که شنبه شب در وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان انتشار یافت، این مشاور ارشد محمد خاتمی و میرحسین موسوی، از روز چهارشنبه در بازداشت به سر می‌برد.

آقای تاجیک مدرک دکترای خود را در تحلیل گفتمان سیاسی در سال ۱۳۷۴ از دانشگاه اسکس بریتانیا اخذ کرده است و سردبير فصلنامه گفتمان است.

محمدرضا تاجیک در نوشته‌هایش به مباحث جنبش‌هاى کلاسیک و نوین اجتماعى تمرکز داشته و «مقدمه‌اى بر استراتژى هاى امنيت ملى ايران»، «جامعه امن در گفتمان خاتمى»، «مديريت بحران»، «فرامدرنيسم و تحليل گفتمان»، «تجربه بازى سياسى در ميان ايرانيان»، «گفتمان، پادگفتمان و سياست»، «صداى پاى آينده: دهه چهارم و آينده هاى انسان و جامعه ايرانى» از جمله تألیفات اوست.

علاوه بر بازداشت محمدرضا تاجیک، روز چهارشنبه همچنین احمدرضا بهارلو، از کارکنان یک مؤسسه فرهنگی که قربان بهزادیان‌نژاد ریاست آن را بر عهده دارد، پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت شد.

خبر این دستگیری‌ها در حالی منتشر می‌شود که روز یکشنبه نیز چندین تن از اعضای نهضت آزادی ایران از جمله ‌امیر خرم از اعضای دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی، محسن محققی عضو نهضت آزادی و داماد مهدی بازرگان، و سارا توسلی دختر محمد توسلی بازداشت شدند.

دور تازه بازداشت فعالان سیاسی و مدنی پس از روی داد که عاشورا امسال، مصادف با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری، به صحنه‌ای تازه از اعتراض‌های گسترده مخالفان دولت بدل شد.

خشونت‌های روز عاشورا به کشته شدن شماری از شهروندان تهرانی انجامید و از جمله خواهرزاده میرحسین موسوی نیز در شمار کشته‌شدگان بود؛ نیروی انتظامی، ترور، علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، را تأیید کرده اما ماهیت «تیم‌های ترور» را مشخص نکرده است.

با این وجود با سپری شدن عاشورا، نیروهای امنیتی حلقه‌ای از مشاوران و نزدیکان میرحسین موسوی را بازداشت کردند.

از جمله بازداشت‌شدگان نزدیک به میرحسین موسوی، علیرضا حسینی بهشتی ، فرزند آیت الله بهشتی، است که روز دوشنبه در سر کلاس درس در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شد و برخی از مدارک و کامپیوترش نیز در منزلش توقیف شد. علیرضا بهشتی در شهریور ماه نیز مدتی را در زندان گذرانده بود.

علاوه بر علیرضا حسینی بهشتی، علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه کلمه سبز، محمد باقریان مشاور میرحسین موسوی، قربان بهزادیان‌نژاد رئیس ستاد، و فروزنده مسئول دفتر میر حسین موسوی نیز در روز دوشنبه، یک روز پس از عاشورا بازداشت شدند.

اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین حسین موسوی و استاد دانشگاه شهید بهشتی، عابدی جعفری از اعضای ستاد موسوی نیز از دیگر نزدیکان موسوی هستند که پس از عاشورا دستگیر شده‌اند.

شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، نیز در همین روز بار دیگر دستگیر شد؛ وی پیش از این پنج ماه را در زندان گذرانده بود.

مأموران دادستانی تهران همچنین در روزهای پس از حوادث خونین عاشورا، مرتضی حاجی و حسن رسولی مدیر عامل و قائم مقام بنیاد باران متعلق به محمد خاتمی را بازداشت کردند.

پیش از این سایت کلمه به نقل از منابع خود گزارش داده بود نهاد های اطلاعاتی و امنیتی فهرست چند صد نفره ای را در اختیار دارند که بر اساس آن قرار است در چندین مرحله، چهره‌های سیاسی و روزنامه‌گاران را دستگیر کنند.