لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

به دنبال حوادث عاشورا، موج بازداشت‌ها در ایران ادامه دارد


ماشاالله شمس‌الواعظین از جمله افرادی است که به دنبال حوادث عاشورا بازداشت شده‌اند.
ماشاالله شمس‌الواعظین از جمله افرادی است که به دنبال حوادث عاشورا بازداشت شده‌اند.
در ادامه موج تازه بازداشت‌ها که از شامگاه یک‌شنبه، عاشورا، در ایران آغاز شده است، ماموران امنیتی ماشاالله شمس‌الواعظین و مرتضی کاظمیان، هر دو روزنامه‌نگار، را بازداشت کردند.

وب‌سایت‌های نزدیک به جنبش سبز خبر داده‌اند که ماموران امنیتی شامگاه دوشنبه هفتم دی‌ماه با مراجعه به منزل ماشاالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار سرشناس، سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ايران و سردبیر روزنامه جامعه، اولین روزنامه غیردولتی در دوره اصلاحات، را بازداشت کرده‌اند.

شیرین عبادی، تنها ایرانی برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، نیز با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت خواهرش، دکتر نوشین عبادی، را تائید کرده است.

شیرین عبادی در این اطلاعیه آورده است: «خواهر اینجانب به نام دکتر نوشین عبادی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد تهران، ساعت ۹ شب مورخ ۲۸ دسامبر ۲۰۰۹، دوشنبه هفتم دی‌ماه، توسط چهار نفر از مأمورین وزارت اطلاعات در منزل خود دستگیر و به زندان منتقل شده است.»

خانم عبادی تاکید کرده است که «از محل بازداشت خواهرش نوشین عبادی و علت دستگیری وی» خبر ندارد.

شیرین عبادی در این اطلاعیه همچنین از تهدید وزارت اطلاعات علیه خواهرش در دو ماه اخیر خبر داده و افزوده است: «در دو ماه گذشته چند بار وی از سوی وزارت اطلاعات احضار شده بود و به او گفته بودند که مرا قانع کند از فعالیت‌های حقوق بشری خود دست بکشم و ضمنا به او گفته بودند که بایستی منزل خود را که در مجاورت آپارتمان اینجانب می‌باشد تخلیه نماید و او را تهدید به بازداشت کرده بودند و گفته بودند در صورتی که من به فعالیت‌های حقوق بشری خود ادامه دهم و او منزل خود را عوض نکند او را دستگیر خواهند کرد.»

شیرین عبادی با اشاره به این که «در ابتدا این مساله را شوخی می‌پنداشتم» تاکید کرده است که وزارت اطلاعات تهدید خود را با بازداشت نوشین عبادی در شامگاه دوشنبه عملی کرده است.

سایت جرس نیز که به انتشار اخبار جنبش سبز می‌پردازد به نقل از نسرین ستوده، وکیل منصوره شجاعی، از فعالان حقوق زنان، نیز خبر داد که نیمه‌شب دوشنبه هفتم دی‌ماه ماموران امنیتی وی را در منزلش بازداشت کرده‌اند.

همین وب‌سایت حامی جنبش سبز به نقل از یکی از اقوام مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، نیز خبر داده است که ماموران امنیتی آقای کاظمیان را ساعت یک بامداد سه‌شنبه هشتم دی‌ماه در منزلش بازداشت کرده‌اند.

دور جدید بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی از عصر روز عاشورا در ایران آغاز شده است و تاکنون ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و از موسسان انجمن دفاع از حقوق زندانیان و مشاور مهدی کروبی در زمان انتخابات، قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، و باقریان، مشاور، و فروزنده، رئیس دفتر موسوی، و علیرضا بهشتی شیرازی، دیگر مشاور میرحسین موسوی و مدیر سایت کلمه از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

مصطفی ایزدی، روزنامه‌نگار و نویسنده زندگی‌نامه آیت‌الله منتظری، ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز بازداشت شده‌اند.

لیلی توسلی، دختر محمد توسلی، نیز از دیگر بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در ایران است.

محمد طاهری، فرزند آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی، نیز در اصفهان بازداشت شده و اخباری از بازداشت ابوالفضل موسویان، سخنگوی مجمع محققین حوزه علمیه قم، نیز منتشر شده است.

اخبار تائید نشده‌ای نیز از بازداشت برخی دیگر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی و همچنین اقوام چهره‌های اصلاح‌طلب در دوشنبه شب انتشار یافته است.
XS
SM
MD
LG