توتال فروش بنزین به ایران را متوقف کرد

شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را نیز هدف قرار داده است، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه بریتانیایی فاینانشیال تایمز خبر داد که مقام‌های شرکت توتال تصمیم خود را چند روز پیش از امضای قانون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران توسط رئیس جمهور این کشور اتخاذ کرده بودند.

پیشتر نیز شرکت توتال اعلام کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های سوختی به تهران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به ایران صرف نظر خواهد کرد.

این در حالی است که توتال به تازگی در گزارش سالانه خود با هشدار نسبت به اعمال تحريم‌های جديد از سوی ايالات متحده عليه ايران، اعلام كرده بود که این تحریم‌ها می‌تواند این شرکت را به لحاظ مالی متضرر کند.

بنا بر گزارش سالانه ۲۰۰۹ شرکت توتال، این شرکت در سال گذشته مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته است.

پیامدهای تحریم‌های آمریکا

هفته گذشته سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند را تصويب کرد.

بر اساس بند ۱۰۲ این لایحه، هر شرکتی که ۲۰۰ هزار دلار بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. این محدودیت شامل فروش تکنولوژی، دستگاه‌های مشخص، خدمات و اطلاعات نیز می‌شود.

اتحادیه اروپا نیز به تازگی همراه با ایالات متحده آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه صنایع نفت و گاز و پالایش ایران تصویب کرد.

با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند.

ایران به رغم آنکه دومین صادرکننده نفت خام در سازمان صادرکنندگان نفت، اپک، است، برای تأمین نیاز خود به بنزین ناچار به واردات آن است و مقام‌های رسمی ایران میزان واردات بنزین را بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرده‌اند.

افزایش تولید بنزین، سهمیه‌بندی بنزین مصرفی و دوگانه‌سوز کردن خودروها از جمله‌ راهکارهای در سال‌های اخیر برای کاهش وابستگی ایران به بنزین وارداتی در نظر گرفته شده و دولت ایران به تازگی با ابلاغ طرحی با عنوان طرح ضربتی بنزین سعی در اجرای هر بیشتر این راهکارها و مقابله با فشارهای بین‌المللی در این زمینه دارد.

آماری که در تابستان گذشته توسط منابع رسمی در ایران منتشر شد نشان می‌داد که ذخایر استراتژیک بنزین می‌تواند ایران را دست کم به مدت ۷۰ روز از واردات بنزین بی‌نیاز کند و علاوه بر آن مقام‌های تهران در یکسال گذشته در پی آن بودند تا با واردات بنزین از ونزوئلا بخشی از نیازهای خود در این زمینه را تأمین کنند.