سفیر آمریکا در آلمان: انتظار داریم متحدان ما ایران را به سر میز مذاکره برگردانند

سفیر جدید آمریکا در کشور آلمان روز شنبه در مصاحبه‌ای ضمن پیش‌بینی اینکه تحریم جدید تهران به «جنگ اقتصادی» آمریکا و اروپا نخواهد انجامید، گفت که انتظار دارد متحدان آمریکا ایران را به سر میز مذاکره برگردانند.

این خواسته دونالد ترامپ است که یک روز پس از خروج از برجام بار دیگر جمهوری اسلامی را تهدید کرد و گفت که «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد گره‌نل، سفیر آمریکا، در گفت‌وگویی با گروه روزنامه‌های فونکه که روز یکشنبه منتشر شد، همچنین ادعا کرده است ایالات متحده «مدارکی دارد» حاکی از این که تهران به تعهد خود برای عدم غنی‌سازی اورانیوم پایبند نبوده است.

ادعای سفیر جدید ایالات متحده در آلمان، در حالی مطرح می‌شود که در دو سال و اندی از اجرای توافق اتمی موسوم به برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار تأیید کرده است که ایران به مفاد این توافق وفادار بوده است.

با این حال دونالد ترامپ و مقام‌های دیگر در دولت او اصرار دارند که برجام به اهدافی که برای آن تعیین شده بود نرسیده و جمهوری اسلامی را کنترل نکرده است.

با همین استدلال بود که رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته رسماً کناره‌گیری دولت خود از برجام را اعلام کرده و از طرح تحریم‌های تازه علیه تهران خبر داد.

در همین زمینه پیشتر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرده بود که برجام در شکل فعلی «نقائص بنیادی» دارد و «راه ایران به سوی بمب اتمی را سد نمی‌کند».

اما مصاحبه ریچارد گره‌نل در روز شنبه بیشتر بر مسئله تحریم تازه جمهوری اسلامی متمرکز است که می‌تواند به ضرر کشورهای اروپایی و به خطر افتادن موقعیت کمپانی‌های اروپایی منتهی شود.

در پی اعلام خبر خروج از برجام، دولت ترامپ به کمپانی‌های اروپایی هشدار داد که حداکثر شش ماه وقت دارند تا به قراردادهای خود با تهران پایان دهند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، آقای گره‌نل نیز که روز سه‌شنبه رسماً کار خود را به عنوان سفیر در آلمان آغاز کرد، در یک پیام توئیتری این هشدار را خطاب به کمپانی‌های آلمانی مطرح کرد، پیامی که در این کشور جنجال به پا کرد و ریچارد گره‌نل را به توضیح واداشت.

هشدار اقتصادی دونالد ترامپ اما واکنش منفی دولت‌های اروپایی را به دنبال داشت: از جمله فرانسه که وزیر دارایی‌اش روز جمعه گذشته در انتقادی تند از آمریکا، چنین نظر داد که کشورهای اروپایی نباید همچون «رعیت» ایالات متحده عمل کنند.

یک روز پیش از اظهارات وزیر دارایی فرانسه، وزیر خارجه این کشور نیز از اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های ایران انتقاد کرده بود.

در پی این اظهار نظرها بود که ساعتی بعد گزارشی منتشر شد مبنی بر این که فرانسه به همراه چند کشور اروپایی دیگر قرار است پیشنهاداتی را درباره دفاع از منافع اقتصادی خود به کمیسیون اروپا ارائه کند.

به نظر می‌رسد در واکنش به این اخبار باشد که سفیر جدید آمریکا در آلمان می‌گوید که اختلاف نظر کنونی «به جنگ اقتصادی منجر نخواهد شد» و دونالد ترامپ تنها به دنبال «یک زمین بازی عادلانه است».

به گفته آقای گره‌نل، دولت ترامپ در انتظار پیشنهادات اروپایی‌ها برای جلوگیری از اثر منفی تحریم ایران بر کمپانی‌های خارجی است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که او در عین حال بر موضع ترامپ تأکید کرده که اروپا باید همچون آمریکا بار دیگر به تحریم تهران روی بیاورد.

با این حال آن طور که در گزارش‌های روز جمعه آمده بود، اروپایی‌ها در حال کار روی سه پیشنهاد کاملاً مشخص هستند که یکی از آنها به‌روز کردن قوانین بازدارنده اروپایی مصوب سال ۱۹۹۶ است که امکان مقابله با تحریم‌های خارج از قلمرو این اتحادیه را می‌دهد.

این مقررات که در آن زمان با هدف دور زدن تحریم‌های کوبا تصویب شد به شرکت‌ها و دادگاه‌های اروپایی امکان می‌دهد که به تحریم‌های کشورهای ثالث گردن ننهند و مقرر می‌کند که احکام صادر شده توسط دادگاه‌های غیراروپایی در این اتحادیه اجرا نشود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا؛ ف.دو./م.ا.