دولت عراق در بغداد منع آمدوشد شبانه اعلام کرد

تصویری از اعتراض‌ها در بغداد؛ یکشنبه پنجم آبان

حکومت عراق روز دوشنبه شش آبان از برقراری منع آمدوشد شبانه در بغداد خبر داد؛ همزمان چهارمین روز از دور جدید اعتراض‌ها ادامه یافت و با کشته شدن پنج نفر در روز دوشنبه، شمار تلفات این دور از خشونت‌ها به بیش از دویست کشته رسید.

ژنرال قیس المحمداوی، فرمانده عملیات بغداد، در سخنانی که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی عراق پخش شد اعلام کرد از ساعت دوازده نیمه‌شب تا شش صبح سه‌شنبه مقررات منع آمد و شد در بغداد به اجرا گذاشته می‌شود.

بنابر همین گزارش، این تصمیم «تا اطلاع ثانوی» در بغداد ادامه خواهد داشت.

ادامه اعتراض‌ها

از سوی دیگر، اعتراض‌های ضد دولتی روز دوشنبه برای چهارمین روز پیاپی در بغداد ادامه یافت و به گزارش رویترز، مأموران امنیتی به سوی دانش‌آموزان و دانشجویان معترض گاز اشک‌آور شلیک کردند.

سخنگوی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز یکشنبه هشدار داده بود هر کسی که در روزهای کار یا مدرسه و دانشگاه اخلال ایجاد کند با مجازات شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کمیسیون حقوق بشر عراق تعداد کشته‌های روز دوشنبه را دست‌کم پنج نفر گزارش کرده است. به این ترتیب مجموع کشته‌های دور جدید اعتراض‌ها به حدود ۲۴۰ تن رسیده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، علت مرگ این پنج نفر در روز دوشنبه هنوز اعلام نشده اما در روزهای اخیر شمار زیادی از کشته‌ها به دلیل اصابت محفظه گاز اشک‌آور به سر آنها جان باختند.

خواسته صدر برای انتخابات زودهنگام

در تحولی دیگر مقتدا صدر، روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون»، خواستار کناره‌گیری عادل عبدالمهدی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

مقتدا صدر در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، از نخست‌وزیر عراق خواسته است که با حضور در پارلمان، زمانی را برای انتخابات زودهنگام و زیر نظر سازمان ملل اعلام کند و انتخابات جدید بدون مشارکت احزاب فعلی برگزار شود.

در انتخابات سال گذشته عراق، جریان سائرون حائز بیشترین کرسی در پارلمان شد و ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی را به خود اختصاص داد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا /ج/ ک.ر