انفجار بمب در هرات هشت کشته و ۴۷ زخمی برجای گذاشت

عکس آرشیوی

مقامات محلی افغانستان شامگاه جمعه ۲۲ اسفند از از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در حوزه چهاردهم ولایت هرات خبر دادند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره صحت عامه هرات، گفت که دست‌کم یک‌ نفر در جریان این انفجار مهیب جان باخته و ۲۳ تن – شامل دو نظامی و ۲۱ غیرنظامی – نیز زخمی شده‌اند. پنج نفر از مجروحان زن هستند.

این در حالی است که وزارت داخله افغانستان شمار مجروحان انفجار اخیر را ۲۶ نفر اعلام کرد.

اما روز شنبه و با گذشت چندین ساعت از وقوع این حمله مرگبار، مقامات در افغانستان از مرگ هشت نفر و زخمی و مجروح شدن ۴۷ نفر در این حادثه خبر دادند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفته. با وجود این، سخنگوی وزارت داخله افغانستان شبه‌نظامیان طالبان را مسئول این حمله معرفی کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه می‌گوید که سخنگوی گروه طالبان هر گونه ارتباط این گروه با حمله جمعه شب را تکذیب کرده است.

این انفجار در شرایطی رخ داده است که طبق اعلام مقام‌های روسیه قرار است نشست مشورتی صلح افغانستان در روز ۲۸ اسفند (۱۸ مارس) با حضور نمایندگانی از روسیه، آمریکا، چین، پاکستان و همچنین نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود.

وزیر خارجه آمریکا در دولت جو بایدن پیشتر در نامه‌ای به رئیس جمهوری افغانستان، ضمن هشدار نسبت به وضعیت امنیت این کشور، بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی فوری برای آینده افغانستان تاکید کرده بود.

بر اساس توافق دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، با گروه طالبان تمامی سربازان، پرسنل اطلاعاتی و شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد.

آنتونی بلینکن در این نامه با هشدار در مورد احتمال قدرت گرفتن دوباره طالبان در صورت خروج نیروهای آمریکایی، راه‌هایی را برای تسریع روند صلح در افغانستان و دستیابی به آتش‌بس پایدار پیشنهاد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری آریانا نیوز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن