دادگاه مردمی آبان در واکنش به اظهارات خطیب‌زاده: دولت بریتانیا حق مداخله ندارد

نمایی از یک جلسه «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»

حمید صبی، دادستان «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»، در واکنش به اعتراض سخنگوی وزارت خارجه ایران به برگزاری این دادگاه گفته است: این دادگاه، به هیچ دولتی وابسته نیست، و یک دادگاه مستقل، غیردولتی و بین‌المللی مردمی است و هیچ دولتی، از جمله دولت بریتانیا صلاحیت دخالت یا متوقف کردن روند این دادگاه را ندارد.

این بیانیه که روز دو‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه منتشر شده، می‌افزاید: «این دادگاه مردمی در پی مطالبات خانواده‌های جان‌باختگان جنایات جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ تشکیل شده است و به مردم ایران و به‌خصوص به مادران و پدران داغدار که عزیزان‌شان را در این اعتراضات از دست دادند تعلق دارد؛ بنابراین دادگاه در خدمت مردم ایران است و نه علیه آنان».

درپی برگزاری جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن به منظور دادرسی کشتارهای معترضان از سوی مأموران جمهوری اسلامی در آبان‌ ۹۸، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی در این باره به لندن «اعتراضات جدی کرده است».

او اجازه دادن به برگزاری دادگاه مردمی آبان در لندن را «رفتار نابخردانه» دولت بریتانیا قلمداد کرد.

بیانیه دادستانی دادگاه مردمی آبان در ادامه می‌گوید: «قوانین کشور بریتانیا و موازین حقوق بشر، اصل آزادی تشکل و آزادی بیان را برای همگان به رسمیت شناخته است و هیچ دولتی، از جمله دولت انگلیس اجازه جلوگیری از جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را ندارد: به همین دلیل مکاتبات دولت جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا و خواست توقف فعالیت‌های این دادگاه وجاهت قانونی ندارد».

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی همچنین یادآوری کرده که در مقاطع مختلف طی مکاتبات رسمی از دولت جمهوری اسلامی و ۱۶۰ مقامی که به جنایت علیه بشریت متهم شده‌اند، خواسته شده که دفاع خود را ارایه کنند.

بنابر اعلام آقای وین جورداش، رئیس هیات قضات، دولت جمهوری اسلامی هنوز و تا زمانی که رای نهایی دادگاه داده نشده، می‌تواند اگر دفاعی از خود درباره اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت در اعتراضات آبان ۹۸ دارد تسلیم نماید.

با استفاده از گزارش‌های صفحه توئیتر دادگاه مردمی آبان، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر