هشدار وزارت بهداشت ایران درباره بدتر شدن آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهر‌ها

یک مسئول وزرات بهداشت ایران درباره «بدتر شدن آلودگی هوا تهران و کلان‌شهر‌های ایران در مقایسه با سال گذشته» هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه، سوم آذر مهم‌ترین دلایل افزایش آلودگی هوا را «اجرا نشدن قانون هوای پاک و به خصوص تردد خودرو‌های فرسوده» عنوان کرد و گفت: «حدود ۴۵ درصد خودرو‌های موجود در کشور فرسوده و از رده خارج هستند».

در همین حال داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت موتورسیکلت‌ها را «نگران‌کننده‌تر» توصیف کرد و از فرسودگی حدود ۹۰ درصد از آن‌ها در کشور خبر داد.

در حالی که آلودگی هوای تهران بار دیگر بحرانی شده است، شهردار تهران، دوم آذر اعلام کرد که کاهش آلودگی هوا «مسئولیت مستقیم» شهرداری نیست.

علیرضا زاکانی نیز هم‌چون سایر مسئولان راه حل این معضل را «توسعه حمل و نقل عمومی» اعلام کرد و گفت که به دلیل ضعف این ناوگان، اکنون ۷۰ درصد ترددها در تهران با خودروهای شخصی صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت آلودگی هوا در ایران سالانه حدود ۸.۲ میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند و ۱۲.۶ درصد مرگ‌های زودرس در کشور به این دلیل رخ می‌دهد.

بر اساس اعلام مقامات ایران، بیش از ۲۰ دستگاه، مسئول رسیدگی به بحران آلودگی هوا در کشور هستند. سال‌ها است که هر یک این ارگان‌ها مسئولیت حل این بحران را به گردن سایر ارگان‌ها می‌اندازند و با اوج‌گیری هرباره آلودگی هوا، دولت با راهکارهای کوتاه‌مدت مانند تعطیل کردن مدارس و ادارات تلاش می‌کند به طور موقت و چندروزه این بحران را به زعم خود کنترل کند.