افزایش فشارها بر دانشگاهیان؛ احضار علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف، به وزارت اطلاعات

علی شریفی زارچی به همراه تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف

علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داد. احضار این استاد دانشگاه از سوی وزارت اطلاعات در حالی است که با وجود بازداشت صدها دانشجو و تعلیق و اخراج شماری از استادان، اعتراضات دانشگاهیان در همراهی با اعتراضات سراسری همچنان ادامه دارد.

این عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در توییتی نوشت: «امروز عصر از وزارت اطلاعات احضار شدم و فردا صبح به آنجا خواهم رفت، مصمم‌تر از همیشه برای ایران عزیزمان.»

بیشتر در این باره: «تعلیق دانشجویان» دانشگاه امیرکبیرِ تهران بدون برگزاری جلسه کمیته انضباطی

پیش از این شماری از استادان و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های تهران به دانشگاه ممنوع الورود، تعدادی «تعلیق» و شماری نیز «اخراج» شده‌اند و حتی تعدادی از استادان و مدرسان دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان و اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند.

دلیل احضار علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف، اعلام نشده است اما او از جمله استادانی است که از آغاز اعتراضات سراسری به ویژه پس از حمله دهم مهر ماه نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف، از حق اعتراض دانشجویان دفاع کرده است.

حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه صنعتی شریف از عصر یک‌شنبه دهم مهر ماه آغاز شد و این نیروها با ورود به محوطه داخلی دانشگاه شریف اقدام به ضرب و جرح و تیراندازی به ویژه با سلاح‌های ساچمه زن به سوی دانشجویان از جمله در پارکینگ طبقاتی دانشگاه کردند و تا صبح روز بعد ده‌ها دانشجوی این دانشگاه را زخمی یا بازداشت کردند.

علی شریفی زارچی علاوه بر حمایت از دانشجویان بارها به فضای امنیتی دانشگاه نیز اعتراض کرده است.

او همچنین در هفدهم آذر ماه در توییتی از ضرب و شتم سعید رحیمی، یکی از استادان این دانشگاه به دست نیروهای امنیتی خبر داد و نوشت: «افراد ناشناسی که به اسم حراست به دانشگاه شریف آمده‌اند، علاوه بر درگیری با دانشجویان، یکی از استادان خوش‌نام و باسابقه‌ دانشگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

سعید رحیمی، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شریف، خود نیز در توضیحی به همکارانش نوشت که برای جلوگیری از ضرب و جرح یک دانشجو به دست نیروهای حراست برای جدا کردن آنها اقدام کرده اما «ناگهان خود را کانون مشت و لگدهایی به سر و صورت و شکم» یافته است.

او درباره شدت ضرب و جرح خود به دست نیروهای حراست نوشت: «گریبانم در دست یکی بود و صورتم آماج مشت‌های دیگری که می‎‌گفت، شعار سیاسی می‌دهی؟ به رهبر اهانت می‌کنی؟ به ناموس ما فحاشی می‌کنی؟»

فشارها بر استادان و مدرسان دانشگاه‌ها محدود به دانشگاه شریف نیست، محمد راغب، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بهشتی نیز پیشتر در پستی اینستاگرامی از «تعلیق» خود به دلیل همراهی با اعتصاب دانشجویان خبر داده است.

محمد راغب نوشت: «به دلیل آنکه در اعتراض به وضعیت خیابان و دانشگاه تاکنون در کلاس حضور نیافته‌ام و در تجمع دانشجویی به همراه دیگر همکارانم شرکت کرده‌ام، بی‌هیچ اعلام رسمی، از ریاست مرکز بین‌المللی آزفا و سرپرستی پژوهشی رواقی برکنار شدم» و «پیش از حضور در هیات بدوی انتظامی دانشگاه و اعلام رای، وضعیت هیات علمی من به حالت تعلیق درآمد و حقوق ماهیانه‌ام قطع شد.»

نگار ذیلابی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان و اسلام ناظمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه بهشتی نیز تعلیق و به این دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند.

محمد راغب، نگار ذیلابی، اسلام ناظمی از جمله امضاکنندگان نامه اساتید دانشگاه بهشتی در حمایت از حق اعتراض دانشجویان بودند. نیلوفر رضوی استاد معماری و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بهشتی نیز به همین دلیل از ریاست این کتابخانه برکنار شد.

در دانشگاه تهران نیز شماری از استادان تحت فشارهای امنیتی و همچنین اداری قرار گرفته‌اند و از جمله حسین مصباحیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، به دلیل حمایت از دانشجویان از این دانشگاه «اخراج» شده است.

شمسی عباسعلی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم هشتم آذرماه ابلاغیه‌ای از دانشگاه دریافت کرد که در آن آمده بود بر اساس نامه دادستانی تبریز، «تا اطلاع ثانوی تعلیق» شده است.

در مواردی نیز نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت استادان دانشگاه کرده‌اند از جمله بهروز چمن‌آرا، استادیار گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، روز شنبه ۵ آذر ماه پس از قرائت بیانیه اساتید دانشگاه کردستان در اعتراض به سرکوب دانشجویان بازداشت و هشت روز بعد در یک‌شنبه ۱۳ آذر با تودیع وثیقه آزاد شد.

علاوه بر افشار فشارهای امنیتی و چندلایه به استادان دانشگاه، بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه تاکنون دست‌کم ۶۶۴ دانشجو بازداشت شده‌اند و بنابر گزارش شورای صنفی دانشجویان بسیاری از دانشجویان بازداشتی با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.