نادر انقطاع، دانشمند ایرانی‌تبار، برنده مدال علمی «بنجامین فرانکلین» شد

پروفسور نادر انقطاع

نادر انقطاع، دانشمند ایرانی‌تبار، از سوی موسسه آمریکایی بنجامین فرانکلین به عنوان یکی از ۹ فرد برجسته در فهرست دریافت‌کنندگان مدال علمی سال ۲۰۲۳ میلادی این موسسه معرفی شد.

پروفسور نادر انقطاع، دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، مدال امسال این موسسه در رشته مهندسی برق را به دلیل نوآوری‌هایی در رشته «فرامواد» و «نانو اپتیک» دریافت کرد.

این دانشمند ایرانی-آمریکایی ۶۷ ساله به عنوان یکی از پیشگامان نانوفنآوری در جهان شناخته می‌شود که ماحصل پژوهش‌هایش بر علوم رایانه، پزشکی، ارتباطات و علم ستاره‌شناسی تاثیرگذار بوده است.

موسسه بنجامین فرانکلین جوایز و مدال سالانه خود را به افرادی که دارای دستاوردهای عملی، مهندسی یا رهبری فوق‌العاده در امور بازرگانی هستند، اعطا می‌کند.

آقای انقطاع که زاده محله «چهار راه عزیزخان» تهران و دانش‌آموخته دانشگاه تهران است، همزمان با ناآرامی‌های منجر به انقلاب ایران راهی آمریکا شد. او در گذشته نیز موفق به دریافت شمار دیگری از جوایز مهم علمی آمریکایی شده بود.

سایر برندگان امسال از جمله به دلیل ابتکارات، اختراعات و تحقیقات در رشته‌های فیزیک، شیمی، علوم زیستی، زمین و محیط زیست، رایانه و علوم شناختی و رهبری تجاری، موفق به کسب این مدال شدند.

جایزه‌ای نیز در زمینه پرورش استعدادهای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار از سوی این موسسه اعطا می‌شود.

لری دوبینسکی، مدیر عامل موسسه فرانکلین گفت میراث دیرینه این نهاد به رسمیت شناختن افراد برجسته به دلیل کمک آن‌ها به بشریت است.

موسسه فرانکلین، به نام ششمین فرماندار ایالت پنسیلوانیا که یکی از تاثیرگذارترین افراد در زمان خود بود، از آغاز تاسیس در این ایالت قدیمی‌ترین و معتبرترین جوایز جامع علوم در آمریکا را سالانه اهدا کرده است.

از مخترع ماشین تحریر گرفته و افرادی مانند ماری و پی‌یر کوری، آلبرت اینشتین، گراهام بل تا مخترعان پیشرفته‌ترین تجهیزات سال‌های اخیر از برندگان این جوایز بوده‌اند. ۱۲۲ تن از آن‌ها دانشمندانی بوده‌اند که برنده جایزه نوبل نیز شناخته شدند.

از آغاز انقلاب ایران و به ویژه در مقاطعی که سرکوب اجتماعی در کشور شدت گرفته، بر شمار دانش‌آموختگان و دانشمندان ایرانی که راهی زندگی در کشورهای دیگر می‌شوند، افزوده شده است.

گزارش رسانه‌های ایران در دوره اعتراضات چهار ماه اخیر نیز حاکی است که مهاجرت تحصیلکردگان به میزان چشمگیری رو به افزایش گذاشته است.