برنده جایزه نوبل ادبیات: جمهوری اسلامی خشن‌ترین و قدیمی‌ترین شکل قدرت مردانه است

انی ارنو پس از قرائت خطابه نوبل در استکهلم

انی ارنو، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات، در سخنرانی خود در آکادمی نوبل، ضمن حمایت از اعتراضات زنان در ایران، جمهوری اسلامی را «خشن‌ترین و قدیمی‌ترین شکل قدرت مردانه» خواند.

خانم ارنو در بخشی از این سخنرانی با تاکید بر این‌که زنان در اعتراضات خود «کلمات برای بر هم زدن قدرت مردانه را یافته‌اند»، گفت که آن‌ها «مانند (زنان) ایران، علیه خشن‌ترین و قدیمی‌ترین شکل آن [قدرت مردانه] به‌پا خاسته‌اند».

تاکید این نویسنده سرشناس بر دستیابی زنان به «کلمات» برای اعتراضات، در حالی است که «زن، زندگی، آزادی» به عنوان شعار محوری اعتراضات جاری در ایران شهرتی جهانی یافته است.

برنده جایزه نوبل ادبیات همچنین در خطابه‌اش ابراز امیدواری کرد که اهدای جایزه نوبل به او «نشانه‌ای از عدالت و امید برای همه زنان نویسنده باشد که مشروعیت تولید آثار ادبی از سوی آنان هنوز به رسمیت شناخته نشده است».

این نویسنده ۸۲ ساله، پیشتر هم کمی پس از اعلام نامش به عنوان برنده نوبل ادبیات، در پاسخ به سؤالی درباره اعتراضات ایران، حجاب اجباری را «محدودیت مطلق» دانست.

او در یک نشست خبری در پاریس گفته بود: «کاملا طرفدار اعتراض زنان علیه این محدودیت مطلق هستم.»

خانم ارنو همچنین از آکادمی نوبل انتقاد کرده و آن را موسسه‌ای «مختص مردان» و «پایبند به سنت‌های مردانه» دانسته است.

او به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که این امر ناشی از «یک سنت» است؛ به باور خانم ارنو، «وابستگی به سنت‌ها شاید مردانه‌تر است. اساسا ما قدرت را این‌گونه منتقل می‌کنیم».

انی ارنو از چهره‌های متعهد چپ‌گرا در ادبیات فرانسه محسوب می‌شود.

او کمی پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه نوبل، در تظاهرات اعتراضی در فرانسه علیه گران شدن هزینه‌های زندگی شرکت کرد.

بیشتر در این باره: انتقاد برنده نوبل ادبیات از این نهاد: نوبل آکادمی مردان است