بلینکن: اعتراضات و کمک تهران به روسیه باعث اتفاق نظر کشورهای غربی در قبال ایران شد

آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه دوم فروردین ماه با حضور در یکی از کمیته‌های سنای این کشور به پرسش‌های نمایندگان کنگره درباره سیاست خارجی ایالات متحده پاسخ داد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، تصریح کرد که این توافق در حال حاضر عملا روی میز مذاکره قرار ندارد.

او در ادامه به مذاکرات با ایران و پیشنهاد واشینگتن برای احیای برجام اشاره کرد و گفت، جمهوری اسلامی تابستان گذشته «پیشنهادی را که روی میز بود رد کرد» و از خود برای احیای این توافق «جدیت» نشان نداد.

آقای بلینکن تاکید کرد: «همچنان بر این باور هستیم که دیپلماسی برای رسیدن به نتایج عملی موثرترین مسیر است، اما تحقق آن نیازمند همکاری دو طرف است و ایرانی‌ها از خود اراده و جدیت لازم برای این کار را نشان نداده‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده همکاری با شرکا و متحدانش را در این زمینه تشدید کرده و اکنون بیش از پیش دیدگاه‌ها در قبال ایران به یکدیگر نزدیک شده است.

او همچنین اظهار داشت: «اعتراضات در خیابان‌های ایران و همکاری نظامی و تکنولوژیک ایران و روسیه در جنگ در اوکراین باعث شده است تا کشورهای [غربی] در این زمینه به یکدیگر نزدیک شوند و بتوانند، برای مقابله با پیامدهای اقدامات آشکار ایران دست به اقداماتی بزنند.»

سناتور جمهوری‌خواه تد کروز نیز در این نشست از «رویکرد» دولت جو بایدن در عدم اعمال تحریم‌های شدید علیه ناوگان نفتکش‌های ایران به شدت انتقاد کرد.

تد کروز تاکید کرد قصور در تحریم‌ناوگان نفتکش‌های ایران باعث می‌شود به تامین مالی ایران و روسیه جنگ در اوکراین کمک بشود.

او همچنین از تمدید معافیت تحریم همکاری هسته‌ای ایران و روسیه انتقاد کرد.

آنتونی بلینکن در پاسخ به این انتقاد گفت که دولت جو بایدن به طور فعالانه تحریم‌هایی علیه ایران ازجمله برنامه پهپادی این کشور اعمال کرده است.