ایزدی‌ها در ارمنستان بزرگترین عبادتگاه خود را می‌سازند

شیخ عزیز، از رهبران روحانی ایزدی‌های ارمنستان، مجسمه کوچک و برنجی ملک طاووس را می‌بوسد.

ایزدی‌ها معتقدند که ملک طاووس، فرشته‌ای مقرب بود که از دستور خداوند سر باز زد. تقدس ملک طاووس در آیین یزیدی باعث شده تا بسیاری از مسلمانان آنها را «شیطان پرست» بدانند زیرا طاووس در این آیین با تصویری که قرآن از شیطان ارائه داده، شباهت زیادی دارد.

پیروان آیین ایزدی در حال عبادت در معبد آکنالیچ نزدیک ایروان

ایزدی‌ها گوشت خوک و کاهو نمی‌خورند و سه بار در روز به سوی آفتاب نماز می‌گذارند.

نمادی از دوستی میان ایزدی‌ها و مسیحیان در ارمنستان. تقریبا سی و پنج هزار ایزدی در ارمنستان زندگی می‌کنند. آنها بزرگترین اقلیت دینی در این جمهوری مسیحی هستند.

اکثر ایزدی‌های ارمنستان در جریان تبعید و کوچ احباری ارمنی‌ها از امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم و همراه با ارامنه وارد این کشور شدند. تخمین زده می‌شود حدود یک میلیون نفر در جریان آن واقعه، کشته شدند.

ایزدی‌ها در عراق از اهداف اصلی جنایات گروه حکومت اسلامی (داعش) بودند. بر خلاف مسیحیان عراق که بعضا امکان زندگی با جزیه (مالیات غیرمسلمانان به مسلمانان) را پیدا کردند، یزیدی‌ها دو انتخاب بیشتر نداشت: یا اسلام یا مرگ
حدود پنج هزار ایزدی در عراق به دست اعضای گروه حکومت اسلامی به قتل رسیدند. زنان و کودکان یزیدی نیز به عنوان برده در نزد این گروه باقی ماندند.

بزرگترین معبد ایزدی‌های جهان در آکنالیچ ارمنستان در حال ساخت است. در ساخت این معبد جدید از مرمر ایرانی استفاده شده و قرار است تا پایان سال آینده میلادی ساخت آن تکمیل شود.

میرزا اسلویان، تاجز ایزدی در مسکو، پرداخت کل هزینه ساخت معبد را بر عهده گرفته است.
 

ایزدی‌هایی از عراق، قزاقستان و روسیه در معبد آکنالیچ حضور دارند.

یزیدی‌ها موسیقی می‌نوازند

تصویری از معبد در حال ساخت در آکنالیچ ارمنستان