بیشترین خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۳ در آسیا رخ داد

نمایی از سیلاب در شهر چینگ‌یوآن، استان گوانگدونگ چین. دوشنبه سوم اردیبهشت

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که در میان مناطق مختلف جهان، قاره آسیا در سال گذشته بیشترین خسارات را از بلایای اقلیمی متحمل شده و بیشترین تعداد تلفات ناشی از سیل و طوفان در این قاره بوده است.

این سازمان در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۷۹ فاجعه مرتبط با رویدادهای آب و هوایی در آسیا رخ داده است.

بیش از ۸۰ درصد از این موارد مربوط به سیل و طوفان بوده که باعث مرگ بیش از ۲۰۰۰ نفر شده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سِلِست سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، در این باره گفت: «بسیاری از کشورهای این منطقه در سال ۲۰۲۳ داغ‌ترین سال خود را تجربه کردند. این گرما با موجی از پدیده‌های شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، امواج گرما، سیل و طوفان همراه بود.»

او افزود که «تغییرات آب و هوایی باعث افزایش وقوع و شدت این رویدادها شده است.»

طبق گزارش این سازمان، منطقه آسیا با سرعتی بیش از میانگین جهانی در حال گرم شدن است.

در سال گذشته، مناطق مختلفی در این قاره، از غرب سیبری تا آسیای مرکزی و همچنین شرق چین تا ژاپن شاهد ثبت میانگین دماهای بالایی بوده است.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که به دلیل دمای بی‌سابقه و شرایط خشک، اکثر یخچال‌های طبیعی در مناطق کوهستانی آسیا بخش قابل توجهی از حجم خود را از دست داده‌اند.

چین در آستانه سیلاب‌های بی‌سابقه

سازمان هواشناسی چین روز سه‌شنبه با اعلام بالاترین سطح هشدار وقوع طوفان‌های باران‌زا، از احتمال وقوع سیلاب‌های شدید در استان گوانگدونگ در جنوب این کشور خبر داد.

بارش‌های سیل‌آسا در روزهای اخیر این استان را دربرگرفته و خطر وقوع سیلاب‌های ناگهانی را به شدت افزایش داده است.

باران‌های سیل‌آسا در روزهای اخیر، استان وسیع گوانگدونگ در جنوب این کشور را دربرگرفته است که این امر باعث طغیان رودخانه‌ها و افزایش نگرانی‌ها از وقوع سیل‌های شدید شده است. رسانه‌های دولتی می‌گویند این سیل می‌تواند از نوعی باشد که «فقط یک بار در قرن مشاهده می‌شود».

رصدخانه هواشناسی شِنژِن اعلام کرد که کلانشهر شنژن جزو مناطقی است که «بارش شدید تا بسیار شدید» را تجربه کرده و افزود که خطر وقوع سیلاب‌های ناگهانی «بسیار بالاست».

خبرگزاری رسمی شینهوا اعلام کرد که از زمان شروع بارندگی‌ها در آخر هفته، ۱۱۰ هزار نفر از ساکنان گوانگدونگ جابجا شده‌اند.

همچنین، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۴ نفر و مفقود شدن ۱۰ نفر دیگر در پی این بارش‌های سیل‌آسا است.

چین در سال‌های اخیر شاهد پدیده‌های آب و هوایی شدید از جمله سیل، خشکسالی و گرمای بی‌سابقه بوده است.

تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های انسانی است، باعث تشدید این پدیده‌ها شده است.

در ایران نیز مناطق مختلف کشور هرساله شاهد وقوع سیلاب‌های شدید است و درتازه‌ترین مورد، جنوب استان سیستان و بلوچستان در چند هفته اخیر سیلاب‌های زیان‌بار و مرگباری را تجربه کرد.