رونمایی از بدنه هواپیمای مشترک روسیه و چین

مجله هوانوردی

هواپیمای ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۸۰۰ جدیدترین ساخته ایرباس اولین تست‌های پروازی خود را پشت سر گذاشت. روس‌ها و چینی‌ها هم نمونه‌ای از بدنه هواپیمای پهن‌پیکر و دوربرد خود را در نمایشگاه هوایی در چین به نمایش گذاشتند.

پرواز ایرباس ۳۳۰ نئو

ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۸۰۰ یکی از اصلی‌ترین هواپیماهای سال‌های آینده ایرباس تست پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. این تست پروازی در شهر تولوز فرانسه انجام شده‌است.

این هواپیما از موتور‌های ترنت هفت هزار شرکت رولزرویس بهره می‌‌برد. ایرباس مدعی است که نسل جدید هواپیمای خانواده‌ ۳۳۰ قادر است با بهره‌گیری از موتورهای جت جدیدی که توسط رولزرویس توسعه یافته، ۱۴ درصد سوخت کمتری در مقایسه با نسل پیشین این هواپیما مصرف کند. ایرباس تغییرات ایجادشده در بالچه‌های قرارگرفته در انتهای بال‌ اصلی و همچنین بهبود کشیدگی بال‌های این هواپیما را یکی از عواملی خوانده است که باعث می‌شود ۳۳۰ جدید، عملکرد بهتری در حال پرواز داشته باشد. ایرباس همچنین صدای ایجادشده توسط موتورهای جدید را نصف صدایی عنوان کرده که نسل پیشین تولید می‌کرد.

رونمایی از بدنه هواپیمای پهن پیکر روسی-چینی

در نمایشگاه هوایی ژوهای در کشور چین ،مدلی در مقیاس کامل از هواپیمای پهن‌پیکر CR929 که قرار است بطور مشترک توسط چین و روسیه ساخته شود به نمایش در آمد.

این هواپیما قرار است اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر دوربردی باشد که توسط یک شرکت به غیر از ایرباس و بوئينگ تولید می‌‌شود. شرکت روسی یو‌ای‌سی (یونایتد ایرکرفت کورپوریشن) که حاصل اتحاد بزرگان ساخت هواپیما در روسیه است، در همکاری با شرکت کوماک چین در حال انجام این پروژه بسیار بلندپروازنه است. پروژه‌ای که به غیر از متخصصان هوا و فضای چین و روسیه، از بسیاری از کارشناسان زبده سابق شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس هم در آن استفاده می‌شود.

این هواپیمای پهن‌پیکر قرار است ۳۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد. طول این هواپیما حدود ۶۳ متر تعریف شده که نزدیک به طول بوئینگ ۷۸۷ سری ۹۰۰ است. سرعت این هواپیما حدود ۹۰۸ کیلومتر در ساعت تعریف شده و برد آن ۱۲ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است. اگر این طرح موفق شود سلطه دو شرکت ایرباس و بوئینگ در این بخش از بازار هوایی با تهدید جدی روبه‌رو می‌شود.

نمایش هواپیمای «رادارگریز» چینی

در نمایشگاه هوایی ژوهای چین سه فروند هواپیمای رادار گریز جی بیست چین مانور‌های نمایشی دادند. آنگونه که از این مانور‌ها مشخص است این هواپیماها قدرت مانورپذیری بسیار بالایی دارند. در زمینه قدرت مانور هوایی معمولا هواپیماهای شرکت سوخو قابلیت‌های بسیار بالایی دارند که می‌‌توان به سوخو ۳۵ اشاره کرد که بسیاری از سخت‌ترین مانور‌های هوایی جهان را انجام می‌‌دهد از این نظر می‌‌توان گفت جی بیست بسیار شبیه به سوخو ۳۵ است.

گفته می‌شود در حال حاضر جنگنده اف ۲۲ آمریکا «سلطان آسمان» است و هیچ جنگنده‌ای توان مبارزه با این هواپیما را ندارد. اما مدتی است روسیه با جنگنده سوخو تی ۵۰ و چینی‌های با جنگنده جی ۲۰ سعی دارند خود را به اف ۲۲ نزدیک کنند.

جی ۲۰ هواپیمای جنگنده نسل پنجمی، پنهانکار و دو موتوره است که نخستین پروازش را در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ انجام داده و تا سال ۲۰۱۴ چهار پیش‌نمونه از آن ساخته شد. جی ۲۰ با طول ۲۳ و عرض ۱۵ متر، وزن کلی ۳۵ تن، برد عملیاتی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر و سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

باز هم مشکل برای سوخو سوپر جت ۱۰۰

​شرکت هواپیمایی بروکسل گفته است که سوخو سوپر جت ۱۰۰ را به دلیل مشکلات فروان به سوخو پس خواهد داد.

این شرکت گفته سوپرجت به تعمیرات مدام نیاز دارد که سبب لغو یا تاخیر پروازهای این شرکت شده است. از طرفی هنور دستورات فنی این هواپیما به‌طور کامل به زبان‌های غیرروسی ترجمه نشده که مشکلاتی را برای عملیاتی کردن آن ایجاد کرده است. شرکت‌های روس از قدیم به مشکلات در دفترچه‌های فنی به زبان‌های غیر روسی و خدمات پس از فروش ضعیف معروف بوده‌اند.

شرکت هواپیمایی بروکسل در شش ماه اخیر ۹۲ پرواز خود را به دلیل مشکلات این هواپیما لغو کرده است. چندی پیش شرکت اینترجت مکزیک هم با مشکلات مشابهی در استفاده از این هواپیما روبه‌رو شده بود.