اختلاف نظر دو حقوقدان بر سر فعالیت دادسرای ویژه سکه و ارز

  • امير مصدق کاتوزيان

رئیس کل دادگستری استان تهران می‌گوید رئیس قوه قضائیه دستور پیش‌بینی شعبه‌ای ویژه را برای پیگیری پرونده بازار سکه و ارز داده‌است.

به گفته غلامحسین اسماعیلی در این زمینه دستورهایی خطاب به ضابطین، بانک مرکزی و بخش‌های مختلف صادر شده‌است.

او اضافه می‌کند که پلیس هم به دستور مقام‌های قضایی دادسرای ویژه، تعدادی مظنون را بازداشت کرده‌است. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین گفته‌است که پرونده‌هایی مربوط به حوزه بازار سکه و ارز در مراجع قضایی تشکیل شده ولی تا حالا کیفرخواستی برای این پرونده‌ها صادر نشده‌است.

واکنش همه حقوقدانان ایران به این اقدام قوه قضائیه یکسان نیست.

Your browser doesn’t support HTML5

دیدگاه‌های نعمت احمدی و قاسم شعله سعدی درباره پیش‌بینی دادسرای ویژه ارز و سکه

نعمت احمدی وکیل و حقوقدان در تهران از درنظرگرفتن دادسرایی ویژه برای بررسی پرونده سکه و ارز استقبال می‌کند. اما قاسم شعله سعدی حقوقدان دیگر در تهران معتقد است پیش‌بینی دادسرایی ویژه برای این موارد مخالف قانون اساسی است.

دربارهٔ پیامدهای تخلفات در خرید ارز و لزوم حل مسئله، میان قاسم شعله سعدی و نعمت احمدی اختلافی نیست. اختلاف نظر اصلی بر سر اولویت‌ها در شیوه برخورد به مسئله است.

در بخش دیگر از پاسخ، نعمت احمدی، هم شیوه مطلوب برخورد را مشخص می‌کند، و هم می‌گوید چرا باید میان برخورد به خرید سکه و خرید ارز تفکیک قائل شد.

به هر حال چند ساعت پیش از انتشار خبرِ دستور صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، برای پیش‌بینی دادسرای ویژه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم از تشکیل تیمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد، به منظور بررسی چگونگی تخصیص ارز دولتی.

حالا قاسم شعله سعدی نماینده سومین و چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گوید راه حل اصلی برخورد با متخلفان نه در دست پلیس است و نه در دست دادسرا. بلکه به گفته او راه حل، تجدیدنظر اساسی در سیاست‌های کلان و کلی نظام است.

پس از بی‌ثباتی ماه‌های اخیر در بازار ارز ایران، دولت به تعدادی از شرکت‌ها ارز دولتی اختصاص داد – ارز ویژه واردات از قرار هر دلار ۴۲۰۰ تومان. در شرایطی که بهای ارز در بازار آزاد اول از مرز ۵۰۰۰ گذشت و بعد ورای ۸۰۰۰ تومان رفت و دست آحر به نزدیک ۹۰۰۰ تومان رسید.

در پی اقدام دولت گزارش‌هایی دربارهٔ «تخلف» بعضی از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منتشر شد.

کار تا حدی بالا گرفت که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از حسن روحانی رئیس‌جمهوری دربارهٔ این پرونده گزارش دقیق خواست.

تازه‌ترین فصل این داستان ادامه‌دار پیش‌بینی دادسرای ویژه پیگیری پرونده بازار سکه و ارز است.