یک نظرسنجی: ساکنان کشورهای عربی معتقدند که اقتصاد در سایه دموکراسی کم‌دوام است

تظاهرات هواداران قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس، در ۲۲ مه ۲۰۲۲

نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد باور عرب‌ها به این‌که دموکراسی لازمه ایجاد ثبات اقتصادی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا است، در حال کمرنگ شدن است.

این نظرسنجی توسط گروه پژوهشی «بارومتر عربی» برای شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی و با شرکت حدود ۲۳ هزار نفر از جمعیت ۹ کشور عرب و مناطق فلسطینی انجام شده است.

بر اساس این یافته‌ها که از اواخر سال ۲۰۲۱ تا بهار ۲۰۲۲ و بیش از یک دهه پس از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه موسوم به «بهار عربی» به دست آمده است، بیشتر مصاحبه‌شوندگان با این گزاره موافق بوده‌اند که «اقتصاد تحت لوای دموکراسی کم‌دوام است».

مایکل رابینز، مدیر گروه پژوهشی «بارومتر عربی» که مقر آن در دانشگاه پرینستون است و با دانشگاه‌ها و سازمان‌های نظرسنجی در خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری دارد، می‌گوید که تازه‌ترین یافته‌ها از یک «تغییر منطقه‌ای» در دیدگاه‌ها درباره دموکراسی حکایت دارد.

او تصریح کرد که در جوامع عربی، این باور در حال گسترش است که «دموکراسی فرم ایده‌آلی برای حکومت‌داری نیست و هیچ‌چیز را اصلاح نخواهد کرد».

کمتر از دو سال پس از اعتراضات یاد شده، تونس تنها کشوری بود که در انتقال دموکراتیک حکومت موفق ماند. با وجود این، با رونمایی از پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور در هفته گذشته، کارشناسان در مورد خطر ظهور دوباره استبداد در تونس هشدار داده‌اند.

با استفاده از وب‌سایت بی‌بی‌سی و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر