«بهترین» موتورها و پیشرانه‌های خودرو در جهان

فراری سال‌هاست در صدر قرار دارد

در جهان خودرو یکی از مهم‌ترین جوایز سال به بهترین پیشرانه‌ها داده می‌شود. بهترین موتورها هم بر اساس نظر کارشناسان و خبرنگاران مهم خودرویی در جهان مشخص می‌شوند. انتخاب پیش‌رو بر اساس همین آرا و نظرات، شامل بخش‌های مختلفی است و بهترین محصول را در کلاس‌های مختلف در بر می‌گیرد.

بهترین موتور جهان

همچنان فراری بهترین پیشرانه جهان را می‌سازد. سال‌ها حضور در مسابقات فرمول یک، تجربه فراوانی را برای گروه مهندسی فراری در بر داشته است و آنها می‌دانند چگونه باید بیشترین قدرت را در شرایط بحرانی و با یک حجم مشخص به‌دست بیاورند.

موتور فراری ۳.۹ لیتری هشت سیلندر با قدرتی حدود ۷۰۰ اسب بخار بهترین موتور سال ۲۰۱۹ است. این موتور در فراری ۴۸۸ جی‌تی و ۴۸۸ پیستا استفاده شده است.

این موتور در سال جاری میلادی برنده «جوایز بین‌المللی موتور و پیشرانه سال‌» شد.

بهترین پیشرانه دوگانه‌سوز

همچنان ب‌ام‌و بهترین خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز را می‌سازد و پیشرانه ب‌ام‌و آی هشت در این بخش بهترین است. در این خودرو از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر با قدرت ۲۳۰ اسب بخار استفاده شده است. این موتور بنزینی همراه با پیشرانه الکتریکی ۳۵۴ اسب بخار قدرت دارد.

آدرین فان هویدونک، مدیر طراحی گروه ب‌ام‌و درباره خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز به رادیو فردا گفته است «این خودروها پاسخ ما به مشتریانی است که هم می‌خواهند خودروهای برقی در شهرها داشته باشند هم قصد دارند به سفرهای طولانی بروند و از سرعت بالا لذت ببرند».

فورد بهترین سازنده موتورهای کوچک

در زمینه موتورهای کوچک که بتوانند قدرت بالایی را تولید کنند سال‌هاست که فورد بهترین است. طی هفت سال اخیر این شرکت توانسته مقام بهترین سازنده را، از جمله در «جوایز بین‌المللی موتور سال» در بریتانیا، به‌دست آورد. در سال ۲۰۱۹ نیز فورد توانست با موتور سه سیلندر ۹۹۹ سی‌سی خود بهترین شناخته شود.

این موتور در فورد فیستا و فوکوس استفاده می‌شود و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور حدود ۳۰۰ سی‌سی حجم کمتری نسبت به موتور پراید دارد اما ۴۰ اسب بخار از آن قوی‌تر است.

بهترین موتور ۱۵۰ تا ۲۵۰ اسب بخاری

آئودی توانسته است در این بخش بهترین موتور را بسازد. این موتور در واقع یکی از موتورهای توسعه‌یافته فولکس‌واگن است.

این پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر می‌تواند ۲۱۱ اسب بخار قدرت تولید کند، یعنی آئودی توانسته از هر لیتر حجم موتور، ۱۰۶ اسب بخار به‌دست بیاورد. این موتور با وجود حجم دو لیتری‌اش ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که بیش از دو برابر خودرویی مانند تندر ۹۰ است.

بهترین موتور ۲۵۰ تا ۳۵۰ اسب بخاری

پورشه در استفاده از توربو شارژ در موتور خودروها به استادی رسیده‌است. این شرکت همچنین یکی از بهترین موتورسازهای دنیا هم محسوب می‌شود و بسیاری از فناوری‌ها را در نیروی محرکه و سامانه انتقال قدرت به دنیا عرضه کرده است. امسال این شرکت توانست در بخش پیشرانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ اسب بخاری بهترین را داشته باشد.

موتور ۲.۵ لیتری توربو پورشه ۷۱۸ باکستر امسال توانست در این بخش از موتورها، در «جوایز بین‌المللی موتور سال»، بهترین باشد. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

Your browser doesn’t support HTML5

«بهترین» موتور و پیشرانه در سال ۲۰۱۹

۳۵۰ تا ۴۵۰ اسب بخار

شاید عجیب باشد ولی در این بخش یک خودروی برقی توانسته برتر باشد: جگوار آی‌پیس که در سال جاری در حال درو کردن جوایز مختلف مانند جایزه «خودروی سال» است، توانسته بهترین موتور را در این بخش داشته باشد.

دکتر ولفگانگ زیبارت، مدیر طراحی مهندسی جگوار، به رادیو فردا می‌گوید «این خودرو دو موتور الکتریکی دارد که یکی در چرخ‌های جلو و دیگری در چرخ‌های عقب قرار گرفته‌اند. در مجموع این خودرو حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت برای شتاب صفر تا صد کیلومتری ۴.۵ ثانیه‌ای کافی است. باتری‌ها هم در این خودرو در کف قرار گرفته‌اند».

این پیشرانه توانسته مقام بهترین پیشرانه جدید و بهترین موتور برقی را نیز کسب کند.

۴۵۰ تا ۵۵۰ اسب‌بخار

در این بخش مرسدس آ‌ ام گ با موتور چهار لیتری توئین توربوی خود بهترین محصول بوده است. این موتور چهار لیتری که روی مرسدس بنز آ ام گ جی‌تی‌اس نصب می‌شود ۵۷۱ اسب بخار قدرت دارد با وجود حجم بالا در ۱۰۰ کیلومتر تنها هشت لیتر سوخت مصرف می‌کند.