جدیدترین و برترین خودروهای برقی جهان

جگوار

برترین خودروی برقی کدام خودرو است و پرفروش‌ترین و جدیدترین محصولات متعلق به کدام شرکت‌ها هستند؟

اول از «قوی‌ترین» شروع کنیم

قوی‌ترین خودرو الکتریکی جهان ساخت شرکت پینین‌ فارینا ایتالیا است. خودرویی که بیشتر از تمام مدل‌های خودروهای پر سرعت ایتالیایی مثل فراری و لامبورگینی قدرت و سرعت دارد.

این محصول که باتیستا نام دارد ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور اعجاب‌آور دو هزار ۳۰۰ نیوتن متری دارد.

باتیستا

اگر بخواهیم مقایسه کنیم؛ گشتاور این خودرو بیش از ۲۰ برابر پراید است. این قدرت و گشتاور بالا سبب می‌شود تنها طی ۱۲ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. یکی از نکات جالب این خودروی برقی، استفاده از باتری‌های ۱۲۰ کیلووات ساعتی است که قدرت پیمایش ۴۵۰ کیلومتری را با یک بار شارژ می‌دهد.

اما از این خودرو فقط ۱۵۰ دستگاه ساخته می‌شود.

کدام خودرو بهتر می‌فروشد؟

اگر بخواهیم به همه‌گیر و پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان اشاره کنیم به نیسان لیف می‌رسیم. البته تسلا سه با سرعت در حال رسیدن به مقام پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان بوده است.

نیسان لیف

اگر بخواهیم به همه‌گیر و پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان اشاره کنیم به نیسان لیف می‌رسیم.

در حقیقت تسلا بود که تب خودروهای الکتریکی را در بازار ایجاد کرد. حالا شرکت‌های بزرگ هم دنباله‌رو تسلا شده اند. حتی ولوو برای تولید خودروهای برقی برند جدیدی را با نام پولستار تاسیس کرده است.

پولستار دو جدید‌ترین ساخته این شرکت است محصولی که قرار است رقیب مستقیم تسلا سه باشد تا شاید جلوی سلطنت این خودرو را در بازار بگیرد.

پولستار

پولستار دو با دو موتور الکتریکی (یکی در چرخ جلو و دیگری در چرخ عقب) ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته و بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژدارد. قیمت این خودرو در اروپا حدود ۴۰ هزار دلار اعلام شده است.

جگوار می‌گوید «یک شاهکار مهندسی» تولید کرده

شرکت جگوار به‌تازگی محصول جدید جگوار آی پیس را وارد بازار کرده است. خودرویی که رقیب تسلا ایکس است. این خودرو توانسته مقام خودروی سال اروپا را نیز کسب کند.

محصول جدید جگوار یعنی مدل آی پیس یک خودروی برقی واقعی است. یک شاهکار مهندسی که با باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعتی خود با یک بار شارژ حدود چهارصد کیلومتر پیمایش دارد.
دکتر ولفگانگ زیبارت، مدیر طراحی مهندسی جگوار، در گفت‌وگو با رادیو فردا

دکتر ولفگانگ زیبارت، مدیر طراحی مهندسی جگوار، به رادیو فردا می‌گوید: «محصول جدید جگوار یعنی مدل آی پیس یک خودروی برقی واقعی است. یک شاهکار مهندسی که با باتری‌های ۹۰ کیلووات ساعتی خود با یک بار شارژ حدود چهارصد کیلومتر پیمایش دارد.»

آقای زیبارت می‌افزاید «این خودروی الکتریکی یکی از پیشرفته‌ترین خودروهایی است که ما ساخته‌ایم. اتومبیلی کاملا پاک که دیگر خبری از موتورهای احتراق داخلی در آن نیست. در این خودرو از سیستم بازیابی انرژی استفاده شده که از انرژی ترمزها برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کند. این خودرو با میزان شارژی که می‌تواند ذخیره کند و با مسافتی که می‌تواند طی کند، کاملا نیاز‌های روزانه را برای مصرف کنندگان تامین می‌کند».

Your browser doesn’t support HTML5

برترین خودروهای برقی جهان

به گفته مدیر طراحی مهندسی جگوار این خودرو در ایستگاه‌هایی با سیستم سریع شارژ تنها طی مدت ۴۰ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می‌شود. البته با برق خانگی هم می‌توان این خودرو را شارژ کرد که حدود ۱۰ ساعت زمان می‌برد.

او درباره موتور این خودرو هم چنین گفته است «این خودرو دو موتور الکتریکی دارد که یکی در چرخ‌های جلو و دیگری در چرخ‌های عقب قرار گرفته اند. در مجموع این خودرو حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت برای شتاب صفر تا صد کیلومتری ۴.۵ ثانیه‌ای کافی است. باتری‌ها هم در این خودرو در کف قرار گرفته‌اند».

آلمانی‌ها فعلا «پلاگین هیبرید» را ترجیح می‌دهند

در برابر جگوار آی پیس، مرسدس بنز هم به‌تازگی نسل جدید خودروهای برقی خود را معرفی کرده است که پیشتاز آن‌ها خودرو کراس اووری با نام ای کیو سی است. خودرویی که قرار است با تسلا ایکس رقابت کند.

هم اکنون قیمت بالا، باتری‌های پرحجم و سنگین، سرعت شارژ و میزان پیمایش کم، بزرگترین مشکلات خودروهای الکتریکی هستند. از طرفی برخی فعالان محیط زیست می‌گویند باتری‌های این خودروها خود در آینده ممکن است به خطری برای طبیعت تبدیل شوند.

مرسدس بنز ای کیو سی اولین خودرو از مجموعه خودروهای جدید برقی مرسدس بنز است که به‌زودی روانه بازار خواهد شد. این خودرو با یک‌بار شارژ، می‌تواند ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.

این محصول در اندازه بدنه‌ مدل جی‌ال‌سی عرضه شده‌است. ۸۰ درصد باتری‌های این خودرو می‌توانند طی مدت چهل دقیقه شارژ شوند. یک موتور برقی در جلو و یک موتور برقی دیگر در عقب خودرو قرار گرفته‌است که در مجموع ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

البته آلمانی‌ها روش پلاگین هیبرید را فعلا بهترین راه میان‌مدت می‌دانند. در این روش موتور الکتریکی در کنار موتور درون‌سوز قرار دارد و زمانی که شارژ باتری‌ها تمام شد موتورهای درون‌سوز وارد عمل می‌شوند.

ب‌ام‌و به تازگی سه محصول و آئودی با این روش چهار محصول را معرفی کرده است. این محصولات در حالت الکتریکی حداکثر تا ۸۰ کیلومتر پیمایش دارند. این روش می‌تواند نیاز‌های شهری مصرف‌کنندگان را پوشش دهد و به باتری‌های کمتری نیاز دارد و دردسر‌های خودروهای الکتریکی در آن‌ها کمتر است.

هم اکنون قیمت بالا، باتری‌های پرحجم و سنگین، سرعت شارژ و میزان پیمایش کم، بزرگترین مشکلات خودروهای الکتریکی هستند. از طرفی برخی فعالان محیط زیست می‌گویند باتری‌های این خودروها خود در آینده ممکن است به خطری برای طبیعت تبدیل شوند.

با این وجود تب خودروهای الکتریکی در حال فراگیر شدن است و شرکت‌های مختلف در حال معرفی کانسپت‌های گوناگون برقی خود هستند؛ از مدل ۱۲۰ فیات، ژیان برقی سیتروئن گرفته تا انواع مدل‌های اسپرت الکتریکی مانند ئی‌لجند شرکت پژو.

برترین خودروهای برقی جهان