سالیوان: روسای جمهوری آمریکا و چین درباره هماهنگی مواضع درقبال برجام گفت‌وگو کردند

جو بایدن روز دوشنبه با شی جین پینگ صحبت کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه گفته است، جو بایدن٬ رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در تماس ویدئویی روز گذشته در خصوص هماهنگ کردن مواضع در قبال توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگو جو بایدن و شی جین پینگ درباره برجام در آستانه برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای این توافق در وین پایتخت اتریش در هشتم آذر انجام شده است. این مذاکرات پس از وقفه‌ای چندین ماهه از سر گرفته می‌شود.

جیک سالیوان در سخنانی در اندیشکده بروکینگز در واشینگتن گفت، دو رییس‌جمهور این فرصت را یافتند تا درباره چگونگی همسو کردن دیدگا‌‌ه‌های خود در قبال دیدار [در هشتم آذر‌] صحبت کنند تا گروه ۱+۵ رویکردی متحد در قبال ایران داشته باشد و زمینه را برای بازگشت به توافق فراهم کند.

در حالی دور هفتم مذاکرات احیای برجام برگزار خواهد شد که مقامات دولت ابراهیم رئیسی خواهان لغو گسترده و «موثر» تحریم‌های آمریکا هستند. در مقابل ایالات متحده می‌گوید ایران ابتدا باید ضمن توقف توسعه برنامه هسته‌ای خود، به تعهداتش در برجام بازگردد تا تحریم‌های مغایر با این توافق را لغو کند.

هیات آمریکایی همانند شش دور گذشته در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

رویترز می‌گوید، چین خواهان احیای این توافق است و واشینگتن را مسئول مشکلات به وجود آمده بر سر اجرای برجام می‌داند و در همین حال، شرکت‌های چینی به رغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه داده اند و به همین دلیل اقتصاد ایران توانسته است در مقابل تحریم‌های گسترده ایالات متحده دوام بیاورد.