بایدن: پوتین مرتکب جنایات جنگی شده است

جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۶ اسفند از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی برای صدور حکم پیگرد ولادیمیر پوتین به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین، حمایت کرد.

جو بایدن گفت که دادگاه کیفری بین‌المللی یک موضوع بسیار قوی را مطرح کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت، فکر می کنم (تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی) موجه است. اما مساله این است که ما نیز این دادگاه را از منظر بین المللی به رسمیت نمی‌شناسیم. ولی، فکر می‌کنم (این تصمیم) یک موضوع بسیار مهم را مطرح کرده است.

جو بایدن بعداً به خبرنگاران گفت که ولایمیر پوتین «به وضوح مرتکب جنایات جنگی» شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی روز جمعه ۲۶ اسفند اعلام کرد که برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به اتهام مشارکت در «رُبایش کودکان اوکراینی» قرار بازداشت صادر کرده است.

در بیانیه دیوان لاهه آمده است که «پوتین به ارتکاب جنایات جنگی، به طور مشخص تبعید غیرقانونی جمعیت اوکراین (کودکان) و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه متهم است».

دیوان کیفری بین‌المللی برای ماریا الکسیونا لوونا-بلووا، کمیسیر حقوق کودکان در دفتر ریاست جمهوری روسیه، نیز به دلیل اتهام‌هایی مشابه به‌طور جداگانه حکم بازداشت صادر کرد.

پیوتر هوفمانسکی، حقوقدان لهستانی و رئیس دیوان کیفری بین‌المللی، در یک سخنرانی تصویری تصریح کرد که حوزه اختیارات دیوان صدور حکم بازداشت است ولی اجرای آن به همکاری جامعه بین‌الملل بستگی دارد. این دیوان برای اجرای احکام خود نیروی پلیس ندارد.

محاکمه مقام‌های روسیه در دیوان کیفری بین‌المللی اساساً بعید به نظر می‌رسد چون مسکو این دیوان را به رسمیت نمی‌شناسد.