رابرت مالی: دولت بایدن خواهان آزادی تمامی زندانیان آمریکایی در ایران است

سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفته است که دولت جو بایدن خواهان آزادی تمام آمریکایی‌های است که به طور ناعادلانه در ایران زندانی هستند و «توافق جزئی» برای آزادسازی آنها را نخواهد پذیرفت.

به گزارش جمعه ۱۸ تیر شبکه ان بی سی نیوز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران این اظهارات را در گفت‌وگو با تعدادی از زندانیان سابق و خانواده‌های زندانیانی آمریکایی که هم اکنون در ایران در زندان هستند مطرح کرده است.

رابرت مالی در ادامه گفته است، من در خصوص این موضوع در دولت باراک اوباما کار کردم، زمانی که توانستیم تعدادی از شهروندان ما که به ناحق بازداشت شده بودند را آزاد کنیم، اما همه آزاد نشدند.

در دی‌ماه ۹۴ همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای موسوم به برجام بین جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی، ایران چند شهروند آمریکایی، شامل جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، را آزاد کرد.

بیشتر در این باره: نگرانی بابک نمازی از جا ماندن دوباره برادر و پدرش از تبادل احتمالی زندانی میان ایران و آمریکا


اما سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، در جریان این مبادله آزاد نشد. سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

رابرت مالی تاکید کرده است، جریان مبادله زندانیان در دی ماه سال ۱۳۹۴ داستان رنج آوری برای خانواده سیامک نمازی است، چرا که او در زندان ماند.

طبق این گزارش، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که در یک نشست مجازی با عنوان «کمک به گروگان‌ها در سرتاسر جهان» در روز سه شنبه صحبت می کرد، اظهار داشت، این مساله‌ای است که به شدت بر دوش من و تعدادی از ما که در توافق بر سر مبادله ای که در سال ۲۰۱۶ منعقد شد، دخالت داشتند، سنگینی می کند.

او تصریح کرد، این کاری است که ما باید آن را تمام کنیم.

رابرت مالی تاکید کرده است: ما می‌گوییم همه آنها باید به خانه بازگردند. ما خواهان توافقی جزئی نیستیم. ما نمی‌خواهیم دوباره کسی از قلم بیفتد. تکرار می‌کنم، می‌دانم دفعه پیش این موضوع چقدر رنج‌آور بود و نمی‌خواهم تاریخ تکرار شود.

سیامک نمازی، مراد طاهباز، فعال محیط زیست و عماد شرقی، یک بازرگان ایرانی-آمریکایی، از جمله افراد دو تابعیتی زندانی در ایران هستند. باقر نمازی هم اکنون در بیرون از زندان و در مرخصی پزشکی است و اجازه خروج از ایران را ندارد.

با استفاده از ان بی سی نیوز و رادیو فردا