بلينکن می‌گوید پاسخ ايران به طرح احيای برجام گفت‌وگوها را عقب می‌برد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در مقر ناتو در بروکسل

آنتونی بلينکن، وزير خارجه آمريکا روز جمعه ۱۸ شهريور گفت که پاسخ ايران به پيشنهاد اتحاديه اروپا برای احيای برجام گفت‌وگوها را يک گام به عقب می‌برد.

او که در نشستی خبری در مقر ناتو حضور یافته بود، افزود آمريکا هنوز اميدوار است که از طريق يک توافق جديد برنامه‌های هسته‌ای ايران را مهار کند ولی حاضر نيست به هر قيمتی به توافق برسد.

پس از ۱۶ ماه گفت‌وگوهای چند جانبه ايران با کشورهای عضو برجام و مذاکرات غير مستقيم با آمريکا، ماه گذشته اتحاديه اروپا يک پيشنهاد نهايی برای احيای اين توافق ارائه داد.

بیشتر در این باره: کاخ سفید: بایدن در صورت شکست برجام دنبال «گزینه‌های در دسترس دیگر» خواهد بود

ايران پس از چند روز به اين پيشنهاد پاسخ داد و در پی پاسخ آمريکا بار ديگر ملاحظات خود را با اتحاديه اروپا که نقش ميانجی را ايفا می‌کند در ميان گذاشت. مجموعه اين اقدامات در هفته اول پس از ارائه پيشنهاد اتحاديه اروپا اميد به حل بن‌بست در مذاکرات را افزايش داد.

وزير خارجه آمريکا افزود: «در هفته‌های گذشته برخی از اختلافات حل شد و ايران مطالبات فراپادمانی را که به برجام ربطی ندارد کنار گذاشت. با اين همه، آخرين پاسخ ايران ما را به عقب می‌برد و ما حاضر نيستيم توافقی را بپذيريم که شروط اساسی ما را تامين نمی‌کند. ما فقط توافقی را می پذيريم که در راستای امنيت ملی آمريکا باشد.»

در پی خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و ازسرگيری تحريم‌های شديد عليه ايران در سال ۱۳۹۷ اين توافق به خطر افتاد. از آن زمان ايران به مرور اجرای برخی از تعهد‌های خود در قبال برجام را متوقف کرده است.

ايران در تازه ترين واکنش علنی خود به طرح پيشنهادی اتحاديه اروپا گفت آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد «بازرسی با انگيزه سياسی» از برنامه‌های هسته‌ای اين کشور را متوقف کند.

يکی از اختلافات مهم ايران و آژانس تحقيقات اين نهاد در مورد منشاء مواد هسته‌ای اعلام نشده در سه تاسيسات هسته‌ای است. آژانس در روزهای اخير بار ديگر هشدار داد که حجم اورانيوم با غلظت ۶۰ درصد در ايران با سرعت در حال افزايش است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن