آتش‌سوزی کالیفرنیا؛ قطع برق میلیونی، دستور تخلیه فوری ۲۰۰ هزار نفر

تپه‌های بین سیلمار و سنتا کلاریتا در کالیفرنیا. اکتبر ۲۰۱۹

در پی آتش‌سوزی گسترده در ایالت کالیفرنیای آمریکا، حدود ۲۰۰ هزار نفر دستور تخلیه فوری منازل خود را دریافت کرده و شرکت «پاسیفیک گس اند الکترونیک» که مهم‌ترین تأمین‌کننده برق منطقه است، به ۱٫۲ میلیون شهروند دیگر کالیفرنیا هشدار داده که برق آنها قطع خواهد شد.
این سومین بار طی هفته جاری است که برق این منطقه قطع می‌شود.

آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از روز چهارشنبه آغاز شده و به خاطر وزش بادهای تند، به سرعت گسترش یافته‌است. برق ۲٫۴ میلیون اهالی کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا است، آخر هفته قطع شد که امری بی‌سابقه است. برق بخش‌هایی از کالیفرنیا دوباره وصل شده‌است، اما بخش‌های جدیدی با هشدار قطع برق مواجه شده‌اند.

این آتش‌سوزی‌ها که در شهرستان سونوما آغاز شد، تاکنون مساحتی به بزرگی ۲۲۰ کیلومتر مربع را بلعیده و منجر به ویرانی ۹۴ ساختمان شده و بنابر هشدارهای مقامات این ایالت، ۸۰ هزار ساختمان دیگر در معرض آتش‌سوزی هستند.

سخنگوی اداره جنگلبانی و حفاظت از آتش‌سوزی کالیفرنیا می‌گوید وضعیت به بشکه باروت شبیه است و ۴۳ منطقه از ۵۸ منطقه این ایالت با خطر سرایت آتش‌سوزی مواجه‌اند.

فرماندار کالیفرنیا نیز در واکنش به ورزش بادهایی با سرعت ۱۶۴ کیلومتر بر ساعت و توسعه آتش‌سوزی اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

آقای گوین نویزام همچنین با انتقاد از شرکت «پاسیفیک گس اند الکترونیک» گفته‌است قطعی برق همه را عصبانی کرده و حق با مردم است.

پیشتر گزارش‌هایی دربارهٔ آغاز آتش‌سوزی‌ها به‌خاطر اتصالات برق در زیرساخت‌های فرسوده این شرکت منتشر شده بود. هنوز منابع رسمی علت آتش‌سوزی روز چهارشنبه را که کماکان در مناطق وسیعی زبانه می‌کشد، اعلام نکرده‌اند.

شرکت «پاسیفیک گس اند الکترونیک» اعلام کرده به‌خاطر وزش تند باد و آتش‌سوزی‌ها، برق نزدیک به ۱٫۲ میلیون شهروند را قطع می‌کند و با احتساب افرادی که برق آنها قبلاً قطع شده، هم‌اکنون کلاً ۲٫۷ میلیون شهروند کالیفرنیایی در خاموشی به سر می‌برند.

این شرکت برق می‌گوید وزش باد می‌تواند منجر به اتصال برق در کابل‌ها و آتش‌سوزی‌های جدید شود، موضوعی که در گذشته نیز پیش آمده است.
دو سال پیش آتش‌سوزی در شهرستان سونوما منجر به کشته شدن ۴۴ نفر در این منطقه و مناطق همجوار شده بود.

آسوشیتدپرس گزارش داده‌است احتمالاً برق این منطقه تا روز چهارشنبه چندین بار قطع و وصل شود.

در آتش‌سوزی سال ۲۰۱۷ سرعت وزش باد ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت بود و تنها ۱۲ ساعت وزید، اما این بار، سرعت باد بیشتر است و حداقل تا شب دوشنبه ادامه خواهد داشت. البته پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که احتمالاً بادهای تند در جنوب کالیفرنیا تا سه‌شنبه و در جنوب آن تا چهارشنبه ادامه یابد.

به غیر از آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال کالیفرنیا، آتش‌سوزی‌هایی در جنوب این ایالت نیز اتفاق افتاده که بزرگی وسعت آن تقریباً ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌های سونوما است و تاکنون ۷۰ درصد حریق کنترل شده‌است، در حالی که تنها پنج درصد آتش‌سوزی‌های شمال ایالت تحت کنترل قرار گرفته‌است.

منابع: آسوشیتدپرس، سی‌بی‌اس / ف.ق / پ.پ