سرنگونی پهپاد «ساخت ایران» بر فراز پایگاه تحت کنترل آمریکا در سوریه

پایگاه کونوکو در دیرالزور در شمال شرقی سوریه واقع است

ستاد فرماندهی نظامی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز چهارشنبه از سرنگونی یک پهپاد ساخت ایران در شمال شرقی سوریه به دست نیروهای آمریکایی حاضر در این منطقه خبر داد.

سنتکام در حساب رسمی توییتر خود که روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، منتشر کرد می‌گوید که این پهپاد قصد انجام ماموریت شناسایی بر فراز پایگاه کونوکو در شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز عراق را داشته است.

پهپاد مورد نظر روز سه‌شنبه بعدازظهر به وقت محلی شناسایی و سرنگون شده است.

سنتکام در توییت خود نمی‌گوید که چه نیرو یا گروهی هدایت این پهپاد را در دست داشته و فقط برای «ایرانی» بودن آن تاکید می‌کند.

چند صد سرباز آمریکایی در شمال و شرق سوریه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه گروه جهادی دولت اسلامی (داعش) مستقر هستند. تعداد دقیق این سربازان جزء اطلاعات محرمانه است.

در سال‌های اخیر، پایگاه‌هایی که سربازان ائتلاف در آنها مستقر هستند به طور پراکنده هدف شلیک راکت یا پهپاد قرار گرفته‌اند.

پایگاه کونوکو در محل چاه‌های گاز سوریه در شمال شرقی این کشور نام خود را از کمپانی آمریکایی می‌گیرد که کشف و ساخت پایگاه گازی در این محل را بر عهده داشت.

خبر سرنگونی پهپاد ایرانی بر فراز یک پایگاه آمریکایی در زمانی منتشر می‌شود که کاربرد پهپادهای ایرانی در تهاجم روسیه به خاک اوکراین در صدر اخبار بین‌المللی قرار دارد و بر موقعیت جمهوری اسلامی در اروپا اثر منفی چشمگیر گذاشته است.

در همین زمینه مقام‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن، شواهدی تازه از عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه و دخالت غیرمستقیم جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین ارائه کردند.

تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نشستی در لندن عکس‌هایی از پهپادهای ایرانی را که در حملات به اوکراین به کار گرفته می‌شود، به همراه تصاویر این پهپادها در ایران، به نمایش گذاشتند.

بیشتر در این باره: مقام اطلاعاتی آمریکا: ایران در جنگ اوکراین شریک روسیه است