بانک‌ مرکزی ایران در «پرونده بزرگ‌ترین پولشویی» در بحرین محکوم شناخته شد

دادگاه عالی کیفری در بحرین در پرونده «بزرگ‌ترین پولشویی» در تاریخ این کشور روز پنج‌شنبه بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی دیگر را مجرم شناخت و جریمه کرد.

به گزارش خبرگزاری بحرین، دادستان بحرین روز پنج‌شنبه، ۷ مرداد اعلام کرد که پس از بررسی همه موارد مربوط به اتهامات اشخاص و بانک‌های درگیر در این پرونده، بانک «المستقبل» و شش نفر از مقامات آن در بحرین، هم‌چنین بانک مرکزی ایران و چند بانک‌ ایرانی دیگر را مجرم شناخته است.

دادگاه کیفری عالی بحرین همچنین اعلام کرد که بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌های ایرانی درگیر در این پرونده هر یک، یک میلیون دینار بحرین جریمه شده و دستور توقیف مبالغ که قرار بوده مورد پولشویی قرار گیرد، صادر شده است.

همزمان پنج نفر از محکومان این پرونده هر یک به ده سال و ششمین فرد به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.

دادستانی بحرین در اردیبهشت امسال، بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر را به اتهام «پولشویی» ۱.۳ میلیاردی دلار تحت پیگرد قضایی قرار داد.

علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین، در همان زمان اعلام کرد که بانک ملی و بانک صادرات ایران به دستور بانک مرکزی ایران از یک سیستم جایگزین که از طرف مقامات بحرینی مجوز نداشته برای انتقال این مبلغ استفاده کرده و با «نگهداری» آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را دور زده‌اند.

در گزارش‌ها همچنین آمده بود که بانک المستقبل [فیوچر بانک] در تلاش برای انتقال پول به ایران و تأمین مالی چندین «نهاد تروریستی» از جمله سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و نهادهایی در عراق بوده، اما به‌ دلیل کنترل شدید مقامات بحرینی بر بانک‌ها، موفق به انجام این کارها نشده است.

بانک المستقبل در سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری مشترک بانک ملی و صادرات ایران و همچنین یک بانک بحرینی آغاز به کار کرد.

بیشتر در این باره: بحرین، بانک مرکزی ایران را به اتهام «پولشویی» تحت پیگرد قرار داد

پرونده بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ بحرین به آوریل ۲۰۱۵ بازمی‌گردد که در آن زمان، بانک مرکزی بحرین، دستور تعطیلی بانک المستقبل و توقیف کلیه اسناد آن برای بررسی را صادر کرد.

منابع: خبرگزاری بحرین، رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.