چین در اقدامی تلافی‌جویانه چند شخص حقیقی و حقوقی کانادا و آمریکا را تحریم کرد

چین روز شنبه هفتم فروردین در واکنش به تحریم شهروندان و گروه‌های چینی به‌دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور در سین‌کیانگ، تحریم‌هایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در آمریکا و کانادا وضع کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که گیل منچین، رئیس کمیسیون آمریکایی آزادی بین‌المللی مذهب و همچنین تونی پرکینز، نایب‌رئیس این نهاد، در فهرست تحریم‌های حکومت چین قرار می‌گیرند.

همزمان، یک عضو پارلمان کانادا به نام مایکل چونگ و نیز کمیته فرعی حقوق بشر وابسته به کمیته دائمی امور خارجه و توسعه بین‌الملل مجلس عوام کانادا مشمول تحریم‌های دولت چین شدند.

این فهرست در حالی اعلام می‌شود که روز گذشته، وزارت خارجه چین در اقدامی مشابه تحریم‌هایی علیه چهار سازمان و ۹ شخص بریتانیایی از جمله یک نماینده مجلس این کشور وضع کرد.

چین می‌گوید اشخاص حقیقی و حقوقی یادشده در انتشار «دروغ و اطلاعات غلط» درباره وضعیت اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ دخیل بوده‌اند.

پیش از این‌ ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا روز دوم فروردین شماری از مقامات حکومت چین را به اتهام نقض حقوق بشر در ایالت سین‌کیانگ چین تحریم کردند.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده از بیستم ژانویه، این نخستی اقدام هماهنگ غرب علیه پکن محسوب می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن