کرونا در ایران؛ بیش از ۹ هزار بیمار دیگر، افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی

وزارت بهداشت ایران در روز دوشنبه از جان باختن ۸۱ بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا و شناسایی ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۴۷۸ نفر و تعداد کل بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۶۴ هزار و ۹۸۴ نفر رسید.

به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران سه هزار و ۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به‌طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز

در همین حال، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن هشدار درباره «خیز قطعی کرونا» در «نوار غربی و مرکزی ایران» از افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز کشور در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا رئیسی روز دوشنبه، نهم فروردین ماه از تبدیل وضعیت ۱۸ شهرستان دیگر به نارنجی و دو شهرستان دیگر به قرمز در روزهای آینده خبر داده است.

بر اساس آخرین اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه، هفتم فروردین ماه، وضعیت ۲۳ شهرستان به رنگ قرمز و ۴۴ شهرستان به رنگ نارنجی گزارش و سفر «از» و «به» این ۶۷ شهر کشور ممنوع اعلام شده بود.

بر اساس تعریف ستاد کرونا در وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم ۱۰ نفر و در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

انتقاد از روند کند واکسیناسیون در ایران

در همین حال قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه درباره شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در کشور هشدار داد و گفت که «تا پایان ماه رمضان [یک ماه و نیم آینده] جمع زیادی از افراد پرخطر علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند».

این در حالی است که حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در همین روز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از روند کند واکسیناسیون کرونا در ایران انتقاد کرده و تعداد جمعیتی که واکسن به آن تزریق شده را در مقایسه با جمعیت عمومی منتظر واکسن «بسیار ناچیز» دانسته است.

محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور هم روز یکشنبه، هشتم فروردین ضمن انتقاد از آغاز دیرهنگام واکسیناسیون و سرعت کم آن در ایران گفته بود: «واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار در ایران به خاطر ورود دوز کم واکسن تا این لحظه با سرعت کندی پیش رفته است.»

کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، دوم فروردین ماه امسال گفته بود که تنها ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است. به این ترتیب در بهترین حالت تاکنون تنها ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، اوایل اسفند سال گذشته وعده داده بود که تا پایان سال ۱۳۹۹، ۱.۳ میلیون نفر با اولویت کادر درمان واکسن دریافت خواهند کرد.