کرونا در ایران: ویروس جهش‌یافته «در تمام کشور چرخیده»، ۱۲۳ میلیون ‌نفر تردد جاده‌ای

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از آغاز خیز چهارم همه‌گیری در برخی استان‌های ایران خبر داد و وزارت بهداشت ایران دلیل آن را سفرهای نوروزی به‌ویژه مسافرت ۱۵ هزار نفر مبتلا به این ویروس اعلام کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم می‌گوید که گرچه ویروس جهش‌یافته در بریتانیا هنوز در کشور «غالب» نشده، این نوع ویروس «در تمام کشور چرخیده» است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه، ۱۴ فروردین، گفت که خیز چهارم کرونا در استان‌های البرز و ایلام آغاز شده و استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، فارس و خراسان جنوبی و سمنان هم روند صعودی بیماری شروع شده است.

آقای رئیسی این افزایش آمار را ناشی از گردش ویروس جهش‌یافته در تمام کشور عنوان کرد.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم ضمن تائید این موضوع گفت: «در تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر که مبتلا به ویروس کرونا بوده و از بیماری خود آگاهی داشتند، سفر کرده‌اند.»

سیما لاری با اشاره به این که سویه غالب ویروس کرونا در کشور تبدیل به ویروس جهش‌یافته شده است گفت که بر اساس پیش‌بینی‌ها، حداقل در هفته‌های آخر فروردین دچار افزایش بیشتر ابتلا و بستری خواهیم شد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم روز شنبه با اعلام خیز قطعی کرونا در کشور گفت که با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلا پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود چهار هفته آینده روند رو به صعودی به‌ویژه در مرگ‌و‌میر کرونا داشته باشیم.

در همین حال خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی تهران، با اشاره به افزایش تعداد بیماران نیازمند به بستری و آی‌سی‌یو گفت که بر اساس بررسی‌ها بیشتر افراد به صورت خانوادگی درگیر بیماری کووید ۱۹ شده‌اند و سیر پیشرفت بیماری در برخی از افراد بسیار سریع است.

مقامات وزارت بهداشت ایران سفرهای نوروزی و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دلایل اصلی افزایش آمار کرونا در کشور می‌دانند.

این در حالی است که با وجود هشدارهای کارشناسان و برخی مقامات وزارت بهداشت ایران درباره افزایش آمار کرونا به دنبال سفرهای نوروزی، دولت حسن روحانی محدودیت‌های جدی برای کنترل ترددها به اجرا نگذاشت و بیشتر به توصیه و هشدار بسنده کرد.

ایمان محرابی‌نیا، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور، روز شنبه به روزنامه همشهری گفته است که از ۲۰ اسفند سال ۹۹ تا ۱۲ فروردین‌ ۱۴۰۰، تعداد ۴۱ میلیون و۱۹۷ هزار و ۸۰۷ خودروی شخصی و عمومی در جاده‌های کشور تردد داشته‌اند که با محاسبه سه سرنشین برای هر خودرو در زمان‌های اوج سفر در کشور می‌توان گفت ۱۲۳ میلیون ‌نفر تردد جاده‌ای در ایران در بازه زمانی گفته شده، انجام شده است.

به گفته آقای محرابی‌نیا، سفرهای جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به ‌مدت مشابه سال ۹۹ با افزایش ۸۹ درصدی مواجه بوده و نسبت به نوروز ۹۸ که امکان سفرهای نوروزی بدون هراس از بیماری کرونا مهیا بود، ۱۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، استان قزوین، مازندران، گیلان، گلستان و اردبیل رکورددار ثبت ترددهای نوروزی شدند.