واکسن چینی کرونا روز شنبه وارد ایران می‌شود

ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که روز شنبه، نهم اسفند،‌ ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی وارد ایران خواهد شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد، ضمن اعلام این خبر از واردات واکسن کرونا از هند در آینده نزدیک خبر داد و گفت که تاریخ واکسن سبد کوواکس به کشور نیز امروز یا فردا [یک‌شنبه]‌ مشخص خواهد شد.

ایران قرار است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس دریافت کند. پیشتر نیز وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ۶۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در دو محموله جداگانه در بهمن‌ماه وارد کشور شده است.

آقای رئیسی روز ۳۰ بهمن‌ماه گفته بود که اگر واکسن چینی و واکسن سبد کوواکس تا قبل از پایان سال وارد شود، واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در سال جاری در اولویت‌ قرار دارند، انجام خواهد شد.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که ۲۰ دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید، واکسیناسیون شهروندان در چهار فاز بر اساس اولویت صورت می‌گیرد.

در فاز نخست واکسیناسیون عمومی کرونا که از ۲۱ بهمن امسال آغاز شده است، کارکنان بهداشت و درمان،‌ همچنین سالمندان، معلولان و جانبازان واکسن دریافت خواهند کرد و در فاز دوم که از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود، افراد بالای ۶۵ سال، شهروندانی که به دلیل شغل‌شان بیشتر با مردم در تماس‌اند، و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسن می‌زنند.

مقامات وزارت بهداشت ایران بارها اعلام کرده‌اند که برای واکسیناسیون جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران به بیش از ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه اعلام کرد که «برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم و ممکن است شش ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند.»

آقای روحانی با اشاره به این که محدودیت‌ها شاید تا کل سال آینده ادامه داشته باشد بر لزوم «اقدامات تنبیهی» برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور ایران به طور مشخص در مورد «اقدامات تنبیهی» توضیحی نداد، اما او مهرماه امسال با اوج‌گیری کرونا در کشور گفته بود که اگر فرد مبتلا به کرونا از قرنطینه خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان و کسی که در سطح جامعه ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

سخت‌گیری‌ها در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تدریج کاهش یافت و مقامات وزارت بهداشت در روزهای گذشته مهم‌ترین دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور به ویژه خوزستان را بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌ بهداشتی از جمله کاهش استفاده از ماسک از سوی شهروندان اعلام می‌کنند.