شمن روسی که می‌خواهد پوتين را «برکنار» کند جريمه شد

به الکساندر گابیشف دستور داده شده است که شهر یاکوتسک را ترک نکند

دادگاهی در جمهوری یاقوتستان روسیه یکی از شمن‌های مردمان یاقوت را که راهپیمایی خود با هدف «بیرون راندن ولادیمیر پوتین از کاخ کرملین» را از سرگرفته بود جریمه کرد و به او دستور داد در پایتخت جمهوری باقی بماند.

سخنگوی امور حقوقی یکی از سازمان‌های مخالف دولت به نام «روسیه باز» روز چهارشنبه ۲۰ آذر به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت، دادگاه این شمن به نام الکساندر گابیشف را به جرم آسیب زدن به یونیفورم یک مامور پلیس ببه وسیله یک شمشیر سنتی یاقوت‌ها هنگام بازداشت در روز گذشته به پرداخت جریمه یک هزار روبلی محکوم کرد.

وکیل این شمن نیز به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت دادگاه به او دستور داده شهر یاکوتسک را ترک نکند چون مظنون به تشویق افراط گرایی در میان مردم روسیه است.

به گفته وکیل این شمن، او هیچ‌گاه به این جرم محکوم نشده و اگر طی ۱۰ روز آینده رسما علیه او اعلام جرم نشود حکم دادگاه خود به خود لغو خواهد شد.

پس از سرپیچی از حکم احضار به پاسگاه پلیس برای بازجویی در روز دوشنبه، پلیس روز سه‌شنبه الکساندر گابیشف و دو تن از پیروان او را در یکی از بزرگراه‌های یاقوتستان بازداشت کرد.

هواداران گابیشف روز یکشنبه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند با وجودی که دمای متوسط منطقه به ۴۴ درجه زیر صفر رسیده این شمن و دو تن از پیروانش از روز شنبه راهپیمایی خود را از سر گرفتند.

یوگنی روستوکین، یکی از همکاران این شمن گفت٬ حکم شعبه محلی اداره امنیت روسیه که او را از ترک شهر یاکوتسک منع می‌کرد اواسط ماه اکتبر منقضی شده است.

گزارشگران رادیو اروپای آزاد/ رادیوی آزادی نتوانسته‌اند با این شمن گفتگو کنند.

روز چهارشنبه گذشته دیوان عالی ایالت یاقوتستان اعتراض وکلای الکاسندر گابیشف به تحقیقات قضایی علیه او به اتهام افراط گرایی را رد کرد.

این شمن از آغاز راهپیمایی خود در ماه مارس امسال تاکنون بیش از دو هزار کیلومتر را پیاده طی کرده و در این مسیر برای صدها نفر سخنرانی کرده است. همزمان با افزایش شهرتش ویدئوی گفت‌وگوهای او با مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تاکنون میلیون‌ها نفر آنها را تماشا کرده‌اند.

ماه ژوئیه در شهر چیتا بیش از ۷۰۰ نفر در اجتماع سخنرانی او که با شعار «روسیه بدون پوتین» برگزار شد، شرکت کردند. او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «خداوند به من گفته که پوتین انسان نیست بلکه اهریمن است و به من دستور داده او را بیرون کنم.»

پس از بازداشت او در ماه سپتامبر در ناحیه بوریاتیا، پلیس او را به یاقوتستان منتقل کرد و پس از مدتی بستری شدن در درمانگاه روانی او آزاد شد.

در ماه اکتبر روانپزشکان در شهر یاکوتسک گفتند او تعادل روانی ندارد. ولی متخصصان مستقل که از سوی وکلای این شمن او را معاینه کردند گفتند او از نظر روانی سالم است، به معالجه اجباری در درمانگاه روانی نیاز ندارد و فرد خطرناکی نیست.

شمن‌ها یا جادوگران طی قرن‌های متمادی در جوامع ساکن سیبری نقش درمانگر و رهبر معنوی را ایفا کرده‌اند. در دوران اتحاد شوروی و سال‌های موسوم به «دانش و خرد» آنها به شدت سرکوب شدند ولی در برخی از مناطق دورافتاده سیبری بار دیگر اهمیت پیدا کرده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی؛ ش.ر