واکنش وزیر گردشگری به برخورد با «صادق بوقی» و پلمب ۱۳ مغازه در رشت به دلیل شادی

عکس از رقص صادق بنا متجدد، معروف به «صادق بوقی»، در بازار ماهی‌فروشان رشت

در ادامه انتقادها از برخورد قهرآمیز با صادق بنا متجدد، معروف به «صادق بوقی»، وزیر گردشگری گفت اگر او رقص را در ایام مذهبی انجام می‌داد، تشویق هم می‌شد. در همین حال زنان و مردان با انتشار ویدئوهایی از رقص‌های گروهی، حمایت خود را از پیرمرد رقصنده در رشت نشان دادند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۹ آذر در واکنش به انتشار ویدئوی رقص صادق بنا متجدد، ضمن بیان این‌که «در تولید شادی مشکل داریم»، گفت: «هنوز نتوانستیم شادی را به درستی ارائه کنیم، اگر پیرمردی درب مغازه‌اش شادی کرد یا یک موسیقی فولکور خواند از نظر ما متهم است، ولی اگر همین شادی را در ایام یا مناسبت مذهبی انجام می‌داد تشویق هم می‌شد.»

عزت‌الله ضرغامی به تازگی در چهارم آذر در نشست انجمن خیرین میراث فرهنگی نیز گفته بود که «یکی از گمشده‌های ما بعد از انقلاب، شادی است.»

عزت‌الله ضرغامی که پیش از رسیدن به مقام وزارت برای یک دهه ریاست سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشت، هیچ اشاره‌ای به نقش و تأثیر خود در سمت‌های پیشین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در آنچه «گم شدن شادی» در ایران توصیف می‌کند، نکرد.

پس از انتشار گسترده ویدئوی رقص صادق بنا متجدد در بازار رشت نیروی انتظامی در روزهای گذشته حساب کاربری او را مسدود کرد.

در پیامی که بر صفحه این شهروند دیده می‌شد، آمده بود که «این صفحه به علت تولید محتوای مجرمانه و بر اساس مصادیق مجرمانه مندرج در قانون جرایم رایانه‌ای مسدود و با عوامل آن برخورد گردید.»

در همین زمینه نیروی انتظامی استان گیلان اعلام کرده است که «۱۲ نفر از گردانندگان صفحات اینستاگرامی» در این رابطه پس از «هماهنگی با مرجع قضائی و تشکیل پرونده» بازداشت شده‌اند.

بیشتر در این باره: صفحه اینستاگرامی مردی که در خیابان‌های رشت می‌رقصید، مسدود شد

در این باره رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره آخرین وضعیت پرونده صادق بنا متجدد ضمن ابراز بی‌اطلاعی کامل در مورد این پرونده و بازداشت افراد گفت که علت بی‌اطلاعی او این است که پرونده «از استان به تهران رفته است.»

در همین حال برخی منابع از احضار و بازداشت این شهروند خبر داده‌اند، اما این موضوع تاکنون از سوی منابع رسمی تأیید نشده است.

در روزهای گذشته از برخورد قهرآمیز با فیلم شادی در بازار رشت با رقص آقای بنا متجدد انتقادهای بسیاری شده است.

سایت خبری «انتخاب» از این برخورد با عنوان «دیوارکشی بین مردم و شادی» نام برده است.

این سایت در یادداشت دیگری به مقایسه برخورد دستگاه قضایی با صادق بنا متجدد و رضا ثقتی پرداخته و گفته است: «چرا عمل صادق بوقی در بازار رشت جرم محسوب می‌شود اما برای عمل ثقتی به کسی برنخورد و خبری از بازداشت و پیگیری پرونده او به گوش نرسید؟»

رضا ثقتی، مدیرکل پیشین اداره ارشاد استان گیلان بود که چند ماه پیش به دلیل انتشار فیلمی از او برکنار شد. منتشرکنندگان آن فیلم مدعی بودند که او با مردی که در این فیلم صدایش شنیده می‌شود رابطه جنسی داشته است.

روزنامه هم‌میهن نیز در یادداشتی با انتقاد از «سیاست فرهنگی» در کشور گفته است که این رویکرد «در ادامه همان سیاست کلی است و معنایش این است که انحصار تفسیر، با ماست.»

در ادامه این یادداشت با مقایسه حضور برخی «سلبریتی‌ها» از جمله محمدرضا گلراز در صداوسیما و «جلوگیری از بالا و پایین ‌پریدن صادق بوقی در کف بازار رشت» آمده است که معنای این سیاست این است که «ما تشخیص می‌دهیم کدام بالا و پایین پریدن، عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند و کدام نه.»

در این باره برخی از چهره‌ها و کاربران نیز به مقایسه ورود فوری مقامات انتظامی و قوه قضائیه به موضوع رقص پیرمرد در رشت و تأخیر در رسیدگی به پرونده فساد در واردات چای به ایران پرداخته‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با انتشار ویدئوهایی از رقص‌های گروهی، حمایت خود را مرد رقصنده رشت نشان دادند.

سایت خبری انصاف نیوز به نقل از یک فروشنده در بازار ماهی‌فروشان رشت بازداشت شهروندان را در ارتباط با ویدئوی رقص در بازار رشت تکذیب کرده اما گفته است که چند باب مغازه در این بازار پلمب شده است.

این کاسب بازار ماهی‌فروشان رشت در ادامه گفته است: «وقتی برای گریه‌کردن پول می‌دهند و خرج می‌کنند، باید برای خندیدن هزینه بدهیم.»

پیش از این نیز نهادهای تحت نظارتی جمهوری اسلامی بارها با شهروندان ایرانی که تصاویر رقص و شادی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، برخورد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های انتخاب، انصاف‌نیوز، هم‌میهن، رادیوفردا و ایکس؛ ف.ع/ پ.پ