خبرگزاری مهر: بخشی از اورانیوم ۶۰ درصدی «برای تولید رادیودارو» مصرف شد

اتاق کنترل تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان

یک روز پس از انتشار گزارشی مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر «تغییر شکل» اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران، خبرگزاری حکومتی مهر در ایران این خبر را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که جمهوری اسلامی با تغییر فرم بخشی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی «به شکلی که دیگر به آسانی قابل بازیافت، رقیق شدن و انتقال به خارج از کشور نباشد»، اعضای اروپایی برجام و آمریکا را با چالشی دیگر روبه‌رو کرده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۲۷ اسفند، به نقل از یک منبع آگاه این خبر را تایید و بدون اشاره به میزان اورانیوم تغییر شکل‌یافته اعلام کرد که ایران این اورانیوم را برای «تولید رادیودارو بازفرآوری کرده است».

این خبرگزاری در ادامه خبر خود نوشته است: «امکان ارسال بخشی از مواد که برای تولید مولیبدن (ماده اولیه ساخت رادیودارو) به شکل تارگت درمی‌آید به خارج عملاً امکان‌پذیر نیست و در کشور ماندگار می‌شود.»

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام این نهاد گزارش داده بود که تمام ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به شکل گاز هگزافلورید اورانیوم است که به راحتی قابلیت رقیق‌سازی دوباره به سطح ۳٫۶۷ درصدی را دارد.

این آژانس اخیرا نیز در گزارش دیگری اعلام کرده بود که ایران از تاریخ ۶ مارس تا ۱۵ مارس (نیمه دوم اسفند) در سه مرحله مجموعاً بیش از ۲٫۶ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را به شکل دیگری از اورانیوم با همان سطح غلظت تبدیل کرده ‌است.

شکل یادشده با قابلیت پرتوافکنی، تولید مولیبدن-۹۹ می‌کند، ایزوتوپی که عموماً در فرایند تصویربرداری پزشکی کاربرد دارد. اورانیوم باقی‌مانده از این فرایند نیز قابلیت بازیابی به سطح اورانیوم ۶۰ درصدی را دارد.

ایران همچنین ماه‌ها است که اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده‌ است. کشورهای غربی هشدار داده‌اند که این ماده برای تولید بمب هسته‌ای کاربرد دارد و توجیهی برای مصرف غیرنظامی در ایران ندارد.

مذاکرات هسته‌ای بیش از ۱۱ ماه در جریان است، اما به‌رغم رسیدن به مرحله نهایی، با برخی اختلافات حل‌نشده مواجه شده‌ است.

روسیه نیز اخیراً با طرح شروط جدید برای تضمین عدم تأثیر تحریم‌های غرب علیه کرملین بر همکاری‌های روسیه با ایران، مذاکرات هسته‌ای را با چالش بیشتری روبه‌رو کرده‌ است.