انتقاد دوباره جمهوری اسلامی از رافائل گروسی؛ «غیرحرفه‌ای» عمل کرد

رافائل گروسی در دیدار با محمد اسلامی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و مدعی شد رسانه‌ای کردن گزارش بازرس آژانس از تاسیسات فردو از سوی وی، «حرفه‌ای» نبود.

محمد اسلامی جمعه شب، ۱۴ بهمن در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفته «دیروز نامه‌ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مساله را رسانه‌ای کرد.»

وی اضافه کرد که «این رفتار غیرحرفه‌ای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار او و آژانس پذیرفته نیست.»

این نخستین‌بار نیست که جمهوری اسلامی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد می‌کند.

پیش از این نیز مقام‌های ارشد هسته‌ای و حقوق بشر جمهوری اسلامی رافائل گروسی را به «سیاسی‌کاری» متهم کرده بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خردادماه سال جاری نیز گفته بود جمهوری اسلامی به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پاسخ‌های دقیق» داده، اما گزارش‌های این نهاد بر اساس اطلاعاتی است که «دشمنان» تهران در اختیارش قرار داده‌اند.

بیشتر در این باره: آمریکا و کشورهای اروپایی: توجیه ایران درباره تغییرات اعلام‌نشده در «فردو» کافی نیست


اسلامی گروسی را متهم کرده بود که «اراده جدی برای قانع‌کننده توصیف کردن پاسخ‌های» ایران را ندارد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران نیز همان زمان مدعی شده بود که رویکرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «سیاسی» است.

وی اضافه کرد: «آقای گروسی تمایلات شدید سیاسی دارد و نمی‌توان آن را نفی کرد. گزارشات تمامی مدیران کل آژانس تحت تاثیر فشارهای سیاسی بوده، ولی بخشی از مواضع آژانس به خاطر رویکردهای سیاسی مدیران کل آژانس نیز است.»

اسلامی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی شب گذشته همچنین گفت که «غرب نمی‌خواهد ایران به فناوری هسته‌ای دست یابد.»

اسلامی در حالی به گروسی انتقاد کرده که آمریکا به همراه آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در بیاینه مشترکی اعلام کردند: «ادعاهای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده است کافی نیست. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس مقاصد ادعایی ایران.»

آمریکا به همراه آلمان، بریتانیا و فرانسه می‌گویند تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو خطرات مهمی در ارتباط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی قابل اعتنایی ندارد.

این چهار کشور غربی می‌گویند با توجه به این که ایران نزدیک به دو سال است که اجرای تعهدات خود را در خصوص شفافیت و راستی آزمایی ذیل برجام، از جمله اجرای پروتکل الحاقی متوقف کرده است، «تغییرات» تازه نگران‌کننده‌تر است.

بیشتر در این باره: دو مقام‌ اتمی و قضایی ایران گروسی را به «سیاسی‌کاری» متهم کردند