اتحادیه اروپا در سالگرد بازداشت ناوالنی از روسیه خواست او را آزاد کند

تصویری تلویزیونی از الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه در دادگاه

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۷ دی از روسیه خواست الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین را آزاد کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «امروز یک سال از بازداشت و زندانی شدن الکسی ناوالنی می‌گذرد که به دلیل اقدام به ترور او به وسیله مواد شیمیایی در آلمان مورد معالجه قرار گرفت و هنگام بازگشت در فرودگاه مسکو بازداشت شد.»

وی افزود: «ما درخواست خود از حکومت روسیه برای آزادی فوری و بدون قید و شرط آقای ناوالنی را تکرار می‌کنیم.»

آقای بورل در این بیانیه درعین حال آنچه را که کارزار دائمی انتشار اطلاعات جعلی علیه الکسی ناوالنی و همکارانش توسط رسانه‌های روسیه نامید، محکوم کرد.

الکسی ناوالنی که روز ۱۷ ژانويه در فرودگاه مسکو بازداشت شد، مدتی بعد توسط مراجع قضایی روسیه به دلیل نقض مقررات حبس تعلیقی خود به دو سال و نیم زندان محکوم شد. این رخداد منجر به تظاهرات حامیان ناوالنی در شهرهای مختلف روسیه شد، اما نیروهای امنیتی روسیه آن را سرکوب و شماری از شرکت‌کنندگان را بازداشت کردند.

بیشتر در این باره: روسیه حکم انحلال مهم‌ترین نهاد حقوق بشری این کشور را صادر کرد

پس از آن نیز دادگاهی در شهر مسکو نهاد مبارزه با فساد به رهبری آقای ناوالنی را در فهرست گروه‌های «افراطی» قرار داد.

آقای ناوالنی که در اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از سیبری به مسکو به دلیل مسمومیت با مواد شیمیایی به شدت بیمار شد تحت فشار خانواده و همکارانش یک روز پس از این حادثه برای معالجه به آلمان منتقل گشت.

آزمایش‌های پزشکی که در آلمان و دو کشور اروپایی دیگر انجام شد ثابت کرد که آقای ناوالنی با ماده شیمیایی خطرناک «نوویچوک» مسموم شده است. این ماده چند دهه پیش برای مصارف نظامی در اتحاد شوروی تولید می‌شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کردند.

روسیه دخالت در این اقدام برای قتل آقای ناوالنی را تکذیب و نتایج آزمایش‌ها و تحقیقاتی را که در کشورهای اروپایی انجام شد رد کرده است.

الکسی ناوالنی روز دوشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به هیچ عنوان پشیمان نیستم. پس از گذشت یک سال در زندان همان جمله‌ای را که پس از محاکمه و هنگام انتقال به زندان فریاد زدم تکرار می کنم: از هیچ چیز نترسید. این کشور ماست و ما کشور دیگری نداریم.»

روسیه تاکنون در مورد اقدام به قتل آقای ناوالنی تحقیقات رسمی نکرده و ضمن رد نتایج تحقیقات در آلمان ادعا می‌کند که دولت آلمان برای انجام تحقیقات مشترک همکاری نکرده است.

مراجع قضایی روسیه هفته گذشته دو تن از همکاران آقای ناوالنی را در فهرست «گروه‌های افراطی و تروریست» قرار دادند.

ماه گذشته نیز تعدادی از رهبران محلی بنیاد مبارزه با فساد به رهبری آقای ناوالنی، از جمله نماینده پارلمان از شهر تومسک در ناحیه سیبری برای بازجویی احضار شدند.

عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت در یک سالی که از بازداشت الکسی ناوالنی می‌گذرد سرکوب مخالفان، دگراندیشان و فعالان مدنی در روسیه تشدید شده است.

پارلمان اروپا سال گذشته جایزه آزادی انديشه «ساخاروف» را به الکسی ناوالنی اهدا کرد. او از جمله نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل نیز بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن