هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

کنفرانس خبری ترو واریورانتا٬ معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (راست) با رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس- وین٬ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۲

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جمعه شب٬ ۱۸ بهمن‌ماه٬ اعلام کرد که هیئت سه نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌و‌گو با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران٬ وارد تهران شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ بهروز کمالوندی اعلام کرده است که ترو واریورانتا٬ معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه دوتن دیگر از اعضای آژانس وارد تهران شده است تا طرفین از ۱۹ بهمن‌ماه دور جدید مذاکرات خود را از سربگیرند.

سازمان انرژی اتمی تاکید کرده که آماده است با اقداماتی فنی٬ نگرانی‌های هسته‌ای آژانس را برطرف کند که در همین خصوص علی اکبر صالحی٬ رئیس این سازمان روز پنجشنبه گفت که ایران می‌تواند با ایجاد تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک٬ برخی نگرانی‌ها را از بین ببرد.

در همین راستا آقای صالحی روز جمعه به ایرنا گفت: «رآکتور آب سنگین اراک به عنوان یک رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند و تنها امکان تغییرات فنی بر آن را ممکن است بررسی کنیم.»

وی افزود: «از آن‌جا که غربی‌ها بحث پلوتونیوم را پیش کشیده‌اند و این بحث مبنای جدی و فنی ندارد. می‌توانیم از نظر فنی کاری کنیم که بهانه را از آن‌ها بگیریم.»

به گفته سازمان انرژی اتمی٬ مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه٬ ۱۹ بهمن‌ماه در سازمان انرژی اتمی به سرپرستی رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانتا٬ معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها برگزار می‌شود.

سخنگوی این سازمان گفته است که مدت مذاکرات یک روز پیش‌بینی شده است اما اگر طرفین تمایل داشته‌باشند٬ مذاکرات می‌تواند در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کند.

این مذاکرات در راستای توافقی که ۲۰ آبان‌ماه میان ایران و آژانس به امضا رسید صورت می‌گیرد. آن زمان ایران و آژانس به توافقی شش ماده‌ای دست یافتند که بنا به گفته مدیرکل آژانس٬ ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است. مدت این توافق روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید که علاوه بر بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس و تاسیسات تولید آب سنگین اراک که انجام شده است٬ ایران قرار بود درباره «چهار موضوع دیگر» به آژانس اطلاعاتی بدهد که نامه‌های حاوی اطلاعات در این خصوص «به آژانس ارائه شده است».