لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

آمانو درباره ایران: وقت پرداختن به مسائل اتمی دشوارتر است


یوکیا آمانو (راست) در کنار محمدعلی صالحی، مدیر انرژی اتمی ایران
یوکیا آمانو (راست) در کنار محمدعلی صالحی، مدیر انرژی اتمی ایران
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه که روز جمعه منتشر شد گفت که در پی پیشرفت‌های اخیر در بحث مناقشه اتمی با ایران، اکنون زمان پرداختن به «مسائل اتمی دشوارتر» است.

آقای آمانو روز جمعه، ۱۱ بهمن‌ماه، ضمن اشاره به این که ایران هنوز باید جواب پس بدهد، از جمله این مسائل «دشوارتر» را بررسی اتهام «فعالیت و آزمایش تسلیحاتی در گذشته» دانست.

ایران و گروه ۱+۵ سوم آذرماه سال جاری در ژنو به توافقی موقت رسیدند، بدین قرار که جمهوری اسلامی چند اقدام عملی مشخص را در راستای رفع نگرانی درباره برنامه هسته‌ای خود انجام دهد و غرب نیز در قبال آن از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.

مدت زمان اجرای این توافق‌نامه موقت موسوم به توافق ژنو که از سی دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد شش ماه تعیین شده‌ است.

حال به دنبال آغاز اجرای توافق ژنو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نقش ناظر اتمی در این توافق‌نامه را بر عهده دارد می‌گوید که وقت پرداختن به مسائل دشوارتری چون «ابعاد احتمالا نظامی» فعالیت اتمی جمهوری اسلامی است.

یوکیا آمانو گفت: «ما کار خود را با اقداماتی آغاز کردیم که هم عملی هستند و هم آسان، و حال به سراغ امور دشوارتر می‌رویم.»

به گفته آقای آمانو در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، سازمان زیر نظر او امیدوار است که در گام‌های بعدی «مسائل مربوط به ابعاد احتمالا نظامی» فعالیت اتمی ایران نیز بررسی شود.

گرچه این مقام انرژی اتمی به روشنی اشاره نکرده است، به نظر می‌رسد که اشاره او به پایگاه نظامی پارچین در نزدیکی تهران باشد که مدت‌هاست بهانه مناقشه‌ای میان این سازمان و جمهوری اسلامی بوده است.

آژانس مظنون است که ایران در سال ۲۰۰۳ در این پایگاه تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی را انجام داده و حال مشغول پاکسازی این محل است. ایران همواره این اظهارات را رد کرده است.

آقای آمانو در این باره گفت: «ما قبلا در این باره گفت‌وگو کردیم و در دور بعدی مذاکرات نیز به این گفت‌وگو ادامه خواهیم داد.»

دور بعدی مذاکرات ایران با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده در روز هشتم فوریه، ۱۹ بهمن‌ماه جاری، برگزار شود.

به گفته یوکیا آمانو ایران هنوز باید درباره فعالیت‌های اتمی خود جواب پس بدهد و این نکته‌ای است که در توافق ژنو نیز مورد تاکید قرار گرفته و روشن شده است که «تمام مسائل گذشته و حال» باید حل و فصل شود.

جدا از امضای توافق ژنو، ایران روز بیستم آبان با امضای بیانیه مشترکی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسان این سازمان اجازه بازرسی از تاسیسات اراک و معدن اورانیوم گچین بندرعباس را داد.

گچین به همراه ساغند یزد دو معدن شناخته‌شده استخراج سنگ اورانیوم در ایران هستند که آژانس انرژی اتمی در گزارش‌های خود بارها به آنها اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG