لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

توافق اتمی ایران، از محورهای اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ میزگردی را با همتای سوئدی خود خواهد داشت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ میزگردی را با همتای سوئدی خود خواهد داشت.
پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ روزهای جمعه تا یک‌شنبه، ۱۱ تا ۱۳ بهمن، در حالی برگزار می‌شود که در آخرین روز آن توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به بحث گذاشته خواهد شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز دوشنبه، ۷ بهمن، گزارشی از مصاحبه مطبوعاتی ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، منتشر کرد که در آن جزئیاتی از نشست توافق هسته‌ای ایران در آخرین روز این کنفرانس ارائه می‌دهد.

به گفته آقای ایشینگر، وزرای امور خارجه ایران و سوئد، محمدجواد ظریف و کارل بیلد، در این نشست با یکدیگر تبادل‌ نظر خواهند کرد و به بحث در این‌ باره می‌پردازند که اساسا چه موانعی می‌تواند بر سر راه توافقی پایدار وجود داشته باشد.

وی همچنین از احتمال پیوستن یک مقام دولت آمریکا یا اتحادیه اروپا به این نشست خبر داده است که هدف از آن تقویت بحث خواهد بود.

پیش از این گزارش‌های غیررسمی از سفر احتمالی حسن روحانی به مونیخ آلمان حکایت داشت. با این حال هفته گذشته و در آستانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که آقای روحانی نیز در آن سخنرانی داشت، خبرگزاری تسنیم از منتفی شدن سفر رئیس جمهور ایران به مونیخ خبر داد.

اما محمدجواد ظریف در صفحه فیس‌بوک خود تایید کرده است که جهت شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ عازم این شهر خواهد بود.

در وب‌سایت رسمی کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شده است که نشست مربوط به ایران روز یک‌شنبه ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳ ادامه می‌یابد. در همان روز نشستی هم درباره تحولات سیاسی کشورهای عربی برگزار خواهد شد که این عنوان را دارد: «فصل بعدی خاورمیانه چیست؟»

«بازیابی اعتماد؟ آزادی در برابر امنیت در فضای سایبری»، «آینده دفاع اروپا»، «فرایند صلح خاورمیانه»، «فاجعه سوریه»، «اروپا» و «امنیت انرژی و آب و هوا» از جمله دیگر موضوعات پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ است.

کنفرانس مونیخ از عالی‌ترین اجلاس‌ها با موضوع امنیت محسوب می‌شود که سالانه با حضور وزاری امور خارجه و دفاع کشورها یا نمایندگان عالی دولت‌ها برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG