لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

کری: توافق هسته‌ای با ایران به نفع کشورهای منطقه است


جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت توافق هسته‌ای ژنو امنیت کشورهای منطقه را بیشتر می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا که در سوییس با شبکه العربیه نزدیک به عربستان سعودی، مصاحبه می‌کرد، تاکید کرد که توافقنامه ژنو به معنای تنها گذاشتن کشورهای عربی خلیج فارس نیست.

گزارشگر العربیه در این مصاحبه از جان کری پرسید «برداشت‌ها از آمریکا این است که به مدت ۴۰ سال علیه ایران بودید و متحدانی در منطقه داشتید که در این مورد به آمریکا کمک می‌کردند و حالا آمریکا آنها را در تاریکی رها کرده است و با ایران به توافق رسیدید، توافقی که حتی در جزییات برای عموم روشن نیست.»

جان کری در پاسخ گفت که «این توافق نمی‌توانست روشن‌تر از این باشد و ما هیچ کسی را در تاریکی رها نکردیم.»

جان کری تاکید کرد که وی سفرهای زیادی به منطقه داشته و برخی از آنها مشخصا به امارات و عربستان سعودی بوده که این کشورها را در جریان امور قرار بگیرند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که همه «دوستان» آمریکا در منطقه جریان امور قرار گرفته‌اند.

وی افزود که مذاکرات با ایران تنها محدود به برنامه هسته‌ای است.

جان کری گفت که آنها در تلاشند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند که می‌تواند به گفته او «توازن قوا» در منطقه را تغییر بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر گفت آنچه واشینگتن انجام می‌دهد «عمیقا در جهت منافع دوستان» آمریکا در منطقه است.

جان کری گفت عربستان سعودی، بحرین، قطر، عمان، ترکیه، مصر، اردن امارات، همگی از زمان پیش از توافق هسته‌ای با ایران از امنیت بیشتری برخوردارند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت طبق این توافق همه اورانیوم ۲۰ درصدی ایران تبدیل شد، که این به گفته او امنیت همه را بیشتر می‌کند.

کری افزود ایرانی‌ها باید اندوخته اورانیوم ۳.۵ (سه و نیم) درصدی خود را محدود کنند.

مصاحبه‌کننده العربیه گفت با این حال ایران هنوز کشوری با «ظرفیت هسته‌ای» است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت که در طول این توافق ایران نمی‌تواند رآکتور اراک را تکمیل کند.

مصاحبه کننده گفت معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرده که تنها یک روز برای از سرگیری غنی‌سازی برای ایران لازم است.

کری در پاسخ گفت بازرسان می‌توانند هر روز از فردو و نظنز بازدید کنند، اینها پیش از توافق وجود نداشت.

کری در ادامه گفت اگر ایرانی‌ها توافق را کنار بگذارند در آن گزینه «نظامی که برای آمریکا در دسترس است» آماده است و آنچه که لازم باشد انجام خواهد شد. جان کری با این حال گفت فکر نمی‌کنم این کار برای ایران «دوام» داشته باشد و «عاقلانه» باشد.

وی تاکید کرد رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده که «ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد ما به یک «توافق بد» با ایران نرسیدیم چراکه به تعبیر او «توافق بد» بدتر از نرسیدن به توافق است.

کری اظهار داشت که آنها معتقدند راه درستی رفته‌اند و خیلی واضح است که دنیا می‌خواهد ما این مسئله از راه مسالمت‌آمیز حل کنیم تا از راه رویارویی نظامی.

برخی از مقام‌های سعودی به طور علنی یا غیرعلنی و رسانه‌هایی که مواضع ریاض را منعکس می‌کنند در آستانه توافق ژنو، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند.

مقام‌های ایرانی و از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، با اذعان به وجود این نگرانی‌ها، همانند آمریکایی‌ها گفته‌اند که این توافق به نفع منطقه خواهد بود.

در بخش دیگری از مصاحبه، مجری العربیه گفت ایران در منطقه و از جمله بحرین و یمن ایجاد بی‌ثباتی می‌کند و حزب‌الله را به سوریه فرستاده است، آیا این امر برای آمریکا مشکلی نیست تا وقتی که توافق هسته‌ای وجود دارد.

کری گفت ایران کشوری است که پشتیبان تروریسم است و از حزب‌الله حمایت می‌کند و آمریکا با آن مخالف است.

درباره مساله باز پس گرفتن دعوت از ایران برای حضورش در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه که از روز چهارشنبه آغاز شد، جان کری گفت که ایران باید «صادقانه» توافقات کنفرانس ژنو۱ را بپذیرد.

اعلام ایران مبنی بر اینکه توافقات کنفرانس ژنو۱ را نمی‌پذیرد و تهدید ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه به حضور نیافتن در کنفرانس بین المللی صلح، باعث شد که‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، دعوت از ایران را پس بگیرد.

در کنفرانس بین‌المللی ژنو۱ که سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد، بر سر تشکیل دولت یا شورای حکومت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه توافق شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود افزود: «تصمیم‌گیری درباره ایران در سوریه بر مبنای رفتار‌ها و نه گفتارهای آن صورت می‌گیرد.»

جان کری، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به انجام «جنایت جنگی» متهم کرد و گفت که اسد، مانعی در مقابل صلح در سوریه به شمار می‌آید.

او درباره آینده اقلیت‌ها در سوریه در صورت سرنگونی نظام اسد گفت «جهان از علویان و اقلیت‌ها در سوریه پس از سرنگونی اسد حمایت خواهد کرد همچنین سعی خواهد کرد جلوی فرپاشی سازمان‌های حکومتی را بگیرد.» بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از اقلیت علوی مذهب در سوریه است.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه «هرکس دستش در خون سوری‌ها آغشته نیست باید برای آینده سوریه تلاش کند» گفت: «بشار اسد هنوز آماده یک راه حل ریشه‌ای برای بحران نیست.»
XS
SM
MD
LG